Comentează textul de mai jos, în minimum 50 de cuvinte, evidențiind relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice-Vârsta de aur a dragostei – Nichita Stănescu

Comentează textul de mai jos, în minimum 50 de cuvinte, evidențiind relația dintre ideea poetică și
mijloacele artistice.

 

Mâinile mele sunt îndrăgostite,
vai, gura mea iubeşte,
şi iată, m-am trezit
că lucrurile sunt atât de aproape de mine,
încât abia pot merge printre ele
fără să mă rănesc.

E un sentiment dulce acesta,
de trezire, de visare,
şi iată-mă fără să dorm,
aievia văd zeii de fildeş,
îi iau în mână şi
îi înşurubez râzând, în lună,
ca pe nişte mânere sculptate,
cum trebuie că erau pe vremuri,
împodobite, roţile de cârmă ale corăbiilor.

Jupiter e galben, şi Hera
cea minunată e argintie.
Izbesc cu stânca-n roată şi ea se urneşte.
E un dans iubito, al sentimentelor,
zeiţe-ale aerului, dintre noi doi.
Şi eu, cu pânzele sufletului
umflate de dor,
te caut pretutindeni, şi lucrurile vin
tot mai aproape,
şi pieptul mi-l strâng şi mă dor.

 

Creația lirică stănesciană evocă efectele contopirii cu sentimentul de iubire. Eul liric se află in ipostaza îndrăgostitului și simte o forță demiurgică în momentul întalnirii cu sentimentul de iubire. Eul liric concretizează abstractul, iubirea îi conferă capacitatea de a modifica cosmosul, Izbesc cu stânca-n roată şi ea se urneşte. La nivel de mijloace artistice, Nichita Stănescu este un tributar al neomodernismului care presupune o predilecție înspre metafore insolite și reinterpretarea miturilor. Un exemplu concret este reprezentat de metafora insolită pânzele sufletului
umflate de dor, care semnifică concretizarea energiei spirituale care guvernează axul mundan prin forta demiurgică afectivă.

Haideti si pe grup.

https://www.facebook.com/groups/bacalaureatromana

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *