Mihai Eminescu- Sub cerul plin de nouri- Relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice

 

Comentează textul de mai jos, în minimum 50 de cuvinte, evidențiind relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice.

 

Sub cerul plin de nouri vezi șesu-n răsărit,

Întins în zare lungă și fără de sfârșit,

Iar colo-n miază-noapte cu codri de stejar

 

Se pierd una cu cerul Carpații seculari;

Dar spre apus prin nouri o geană e subțire,

Prin care cerul râde cu-a lui nemărginire;

A nourilor lume aurită e de soare

Ce cu văpaie albă, frumoasă, orbitoare,

 

Împrăștie în neguri subțiri din juru-și norii;

Ca la minune cată la dânsul călătorii.

Deodată ți se pare că ceru-ntreg se rumpe

În ploi scânteietoare de colb de pietre scumpe,

Apunerea cerească părea de roze ninsă,

 

Ca pâsla păreau albe dumbravele sub dânsa,

Iar mări și lacuri, ape sclipesc ca și oglinzi,

Apoi, când răsăritul cu ochii îl cuprinzi.

 

Mihai Eminescu, Sub cerul plin de nouri

 

Ideea poetică reprezintă mesajul central al textului, iar mijlocul artistic este partea arhitecturală menită să contureze mesajul poeziei. În textul liric extras din Mihai Eminescu Sub cerul plin de nouri este expusă natura. Eul liric adoptă o ipostază obiectivă cu finalitatea conturării imaginii unui superb apus de soare. În esență textul este un pastel, iar la nivel de mijloace artistice predomină imaginile vizuale. De asemenea apusul soarelui este jovial și marcat de personificări cerul râde.

Vă aștept pe:

https://www.facebook.com/voipromova

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *