Bacalaureat- Rezolvare test de antrenament 15- Subiectul 1+2

  Rezolvare test de antrenament 15

 

 

 

 

La examen materiile erau împărțite pe chestiuni numerotate. La fiecare număr corespundea o bilă pe care o trăgeam la noroc din urna așezată pe catedră în fața profesorului. Urcându-mă pe scările care duceau la litografie* unde mă preparam, am găsit o bilă, o bilă ca de loton*, cu numărul 17 scos în relief într-un cerc roșu. Am sărit în sus de bucurie, socotindu-l așezat acolo anume pentru mine de mâna providenței. N-am mai citit nimic. Am plecat să răspândesc minunea, reușind ușor să-i conving, atât vorbeam de convins eu singur, că la examen îmi va cădea, cum ziceam noi, biletul 17. Nu-mi închipuiam că s-ar fi putut întâmpla altfel. În orice caz, ar fi fost de vină soarta că nu s-a ținut de vorbă, nu eu, care abia așteptam prilejul să pun cartea în cui.

M-am repezit la chestionar. În dreptul numărului 17 era prevăzut cu litere rotunde „Războiul celor două roze”, pe care l-am învățat ca pe apă.

Ai isprăvit materia? mă întrebau băieții, văzându-mă că hoinăresc fără habar.

Mie îmi cade 17.

Dar dacă…

Aveți să vedeți.

Măi…

Imposibil!

În zilele de examen, sculați mai de dimineață, ne plimbam nervoși, în haine de paradă, repetam înghițind vorbele, bolborosind, verzi la față, amețiți de citirea cu glas tare a chestiunilor la care ne credeam mai slabi sau trase între noi la sorți, de probă.

 

Spune repede, ce număr îmi cade?

Opt.

Da’ mie?

Paisprezece.

Și se despărțeau întorcându-și spatele, să întărească pronosticurile.

Fiind la începutul catalogului, am intrat printre cei dintâi. Fără tremur, fără emoție, am băgat degetele în urnă […]. Am scos bila 18 și n-am știut nici măcar cum să încep, atât eram de dezorientat. Invitat cu insistență,

am tras alte două bile, cu același noroc. Desigur, de bine, de rău, aș fi putut înnădi ceva. Dar eram indignat.

Au recunoscut și băieții că am avut un ghinion fantastic.

 

Gh. Brăescu, Amintiri

 

*litografie – metodă de reproducere și de multiplicare pe hârtie a textelor, desenelor, figurilor etc., prin utilizarea de negative imprimate sau desenate pe o piatră specială, calcaroasă

 

*loton – joc de societate la care participanții au în față cartoane imprimate cu diferite numere, pe care le acoperă treptat cu jetoanele corespunzătoare, pe măsură ce acestea sunt scoase, la întâmplare, dintr-o grămadă sau dintr-un săculeț

 

Scrie pe foaia de examen, în enunțuri, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe cu privire la textul dat.

  1. Indică sensul din text al secvenței ca pe apă.
  1. Menționează numărul maxim de bile pe care tânărul le poate extrage la examen, utilizând informaţiile din textul

dat.

 

  1. Precizează locul  unde  este  așezată  urna  cu  bile  la  examen,  justificându-ți  răspunsul  cu  o secvență semnificativă.
4. Explică motivul pentru care tinerii erau nervoși înaintea examenelor.
5. Prezintă, în 30 – 50 de cuvinte, o trăsătură morală a autorului, aşa cum reiese din textul dat.

 Rezolvare

 

  1. Secvența marchează învățarea pe de rost a lecției cu numărul 17.
  2. Tânărul putea extrage maxim 3 bile.
  3.  Conform textului bila era așezată pe catedră. Fapt marcat de secvența la noroc din urna așezată pe catedră în fața profesorului. 
  4.  Tinerii erau nervoși înaintea examenelor deoarece erau nevoiți să se trezească de dimineață.
  5.  Așa cum reiese din fragmentul dat autorul era naiv. În loc să învețe fiecare lecție în parte se bazează pe un eveniment, care conform autorului ar fi profetic și ar marca numărul lecției de la examen.

B. Redactează un text de minimum 150 de cuvinte, în care să argumentezi dacă norocul influențează sau nu reușita la un examen, raportându-te atât la informațiile din fragmentul extras din volumul Amintiri de Gh. Brăescu,cât și la experiența personală sau culturală.

Examenul este o formă de verificare a unor cunoștințe dobândite în urma unui ciclu școlar. În opinia mea norocul are infleunțe foarte mici în asigurarea reușitei de promovare a testării.

În primul rând există tot felul de evenimente care ar putea conduce spre anumite indicații despre un posibil subiect. Desigur că ulciorul nu merge de multe ori la apă, iar norocul nu face casă bună niciodată. Raportat la fragementul suport se observă credința oarbă a autorului în noroc. Bila cu numărul 17 pe care o vede pe hol pare a fi un semn de sus pentru autor. Momentul final se pare a îl contrazice, iar norocul nu este prezent în sala de examen.

În al doilea rând învățarea unui singur capitol nu ar  putea conduce spre promovare. Șansele ca exact capitolul studiat să fie subiectul examenului sunt foarte mici. Îmi readuc aminte cu nostalgie momentul în care am abordat această metodă a învățării unui singur capitol. Norocul nu a fost cu mine și nu am reușit să promovez.

În concluzie se demonstrează că norocul este relativ și poate influența reușita la un examen doar într-o mică măsură.

 

 

Sub 2.

Comentează textul de mai jos, în minimum 50 de cuvinte, evidențiind relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice.

 

Sub cerul plin de nouri vezi șesu-n răsărit,

Întins în zare lungă și fără de sfârșit,

Iar colo-n miază-noapte cu codri de stejar

 

Se pierd una cu cerul Carpații seculari;

Dar spre apus prin nouri o geană e subțire,

Prin care cerul râde cu-a lui nemărginire;

A nourilor lume aurită e de soare

Ce cu văpaie albă, frumoasă, orbitoare,

 

Împrăștie în neguri subțiri din juru-și norii;

Ca la minune cată la dânsul călătorii.

Deodată ți se pare că ceru-ntreg se rumpe

În ploi scânteietoare de colb de pietre scumpe,

Apunerea cerească părea de roze ninsă,

 

Ca pâsla păreau albe dumbravele sub dânsa,

Iar mări și lacuri, ape sclipesc ca și oglinzi,

Apoi, când răsăritul cu ochii îl cuprinzi.

 

Mihai Eminescu, Sub cerul plin de nouri

 

Ideea poetică reprezintă mesajul central al textului, iar mijlocul artistic este partea arhitecturală menită să contureze mesajul poeziei. În textul liric extras din Mihai Eminescu Sub cerul plin de nouri este expusă natura. Eul liric adoptă o ipostază obiectivă cu finalitatea conturării imaginii unui superb apus de soare. În esență textul este un pastel, iar mijloace artistice predomină imaginile vizuale. De asemenea apusul soarelui este jovial și marcat de personificări cerul râde.

Vă aștept pe:

https://www.facebook.com/voipromova

 

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *