1.Alexandru Lăpușneanul – Costache Negruzzi
**Date despre autor şi apariţie:** Costache Negruzzi (1840, revista „Dacia Literară”)
**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Romantism – eroul excepțional în situații excepționale, antiteza Lăpușneanul/Ruxanda
**Tema:** Răzbunarea domnitorului trădat de boieri
**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):
• Incipitul: sosirea cu oastea turcească și refuzul boierilor – anunță conflictul
• Cap. II: masacrul celor 47 de boieri – piramida de capete ca „leac de frică”
**Elemente de compoziţie şi structură:**
• Narator obiectiv, omniscient; viziune dindărăt
• Structura în 4 capitole-motto (dacă voi…, Ai să dai seamă…, etc.)
2.Floare Albastră – Mihai Eminescu
**Date despre autor şi apariţie:** Mihai Eminescu (1873, „Convorbiri literare”)
**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Romantism – natura ca refugiu, raport om de geniu / iubire
**Tema:** Conflictul dintre aspiraţia spre absolut şi iubirea terestră
**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):
• Strofele 1 4: reproşul fetei –
chemarea în „codrul cu verdeaţă”
• Dialogul final: refuzul geniului de a coborî, motivul astral
**Elemente de compoziţie şi structură:**
• Lirism subiectiv, adresare directă; versificaţie clasică
• Antiteza spaţiu cosmic / spaţiu terestru, motivul călătoriei
3.Luceafărul – Mihai Eminescu
**Date despre autor şi apariţie:** Mihai Eminescu (1883, „Almanahul Societăţii Române Junimea”)
**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Romantism târziu – mitizare, antiteză, motivul geniului
**Tema:** Incompatibilitatea dintre absolut şi condiţia umană
**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):
• Întâlnirea Luceafăr-fată de împărat (chemarea nocturnă)
• Rugăciunea către Demiurg şi refuzul final
**Elemente de compoziţie şi structură:**
• Poem epic-filosofic în 98 strofe, simetrie iniţial/final
• alternanţa plan terestru/cosmic
4.Moara cu noroc – Ioan Slavici
**Date despre autor şi apariţie:** Ioan Slavici (1881, vol. „Novele din popor”)
**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Realism clasic – obiectivitate,tipologii umane
**Tema:** Coruperea morală prin setea de îmbogăţire
**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):
• Incipitul: plecarea la cârciumă, avertismentul bătrânei „Omul să fie mulţumit cu sărăcia sa”
• Deznodământul: incendierea morii, moartea Anei şi a lui Ghiţă
**Elemente de compoziţie şi structură:**
• Naraţiune la persoana a III a, tehnica detaliului, focalizare zero
• Constructie circulară
5.Povestea lui Harap Alb – Ion Creangă
**Date despre autor şi apariţie:** Ion Creangă (1877, „Convorbiri literare”)
**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Realism / basm cult
**Tema:** Parcursul iniţiatic al eroului şi victoria binelui
**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):
• Proba podului şi întâlnirea cu Spânul – căderea în robie
• Decapitarea Spânului – recăpătarea identităţii
**Elemente de compoziţie şi structură:**
• Structura tripartită a basmului (plecare probe întoarcere)
• Personaj eponim, antitetic Spân / Harap Alb
6.O scrisoare pierdută – I.L. Caragiale
**Date despre autor şi apariţie:** Ion Luca Caragiale (1884, Teatrul Naţional Bucureşti)
**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Realism /
**Tema:** Corupţia şi ridicolul vieţii politice
**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):
• Actul I: descoperirea scrisorii
• Actul IV: şedinţa adunării şi alegerea candidatul unic
**Elemente de compoziţie şi structură:**
• Dialog preponderent, tehnica contrastului comic între esență și aparență
• Compoziţie în patru acte,
7.Ion – Liviu Rebreanu
**Date despre autor şi apariţie:** Liviu Rebreanu (1920)
**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Realism obiectiv modern – tehnica contrapunctului
**Tema:** Conflictul dintre patima pământului şi iubirea erotică
**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):
• Incipitul: hora din Pripas – ierarhie socială, dialogul cu Ana, conflictul cu Vasile Baciu
• Moartea lui Ion
**Elemente de compoziţie şi structură:**
• Dualitatea planurilor narative (planul tărănimii / planul intelectualilor), narator omniscient
• Simetria drumurilor
8.Baltagul – Mihail Sadoveanu
**Date despre autor şi apariţie:** Mihail Sadoveanu (1930)
**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Tradiţionalism realist mitic
**Tema:** Căutarea adevărului şi restabilirea ordinii cosmice
**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):
• Pregătirea drumului: post, rugăciune şi semne onirice
• Priveghiul: reconstituirea crimei şi răzbunarea cu baltagul
**Elemente de compoziţie şi structură:**
• Structură circulară, motivul călătoriei iniţiatice
• Titlu simbol – armă a crimei şi a dreptăţii
9.Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război – Camil Petrescu
**Date despre autor şi apariţie:** Camil Petrescu (1930)
**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Modernism – introspecție, narator personaj
**Tema:** Criza iubirii şi condiţia intelectualului în război
**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):
• Jgelozia faţă de Ela
• Relatarea tranşeelor de la Mărăşeşti
**Elemente de compoziţie şi structură:**
• Roman subiectiv, monolog interior,
• Relativizarea timpului prin memoria afectivă
10.Enigma Otiliei – George Călinescu
**Date despre autor şi apariţie:** George Călinescu (1938)
**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Realism balzacian
**Tema:** Lupta pentru moştenire şi formarea lui Felix
**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):
• – prezentarea personajelor, jocul de cărți, Felix o cunoaște pe Otilia și este cazat peste noapte în camera ei.
• Testamentul lui moş Costache şi plecarea Otiliei la Paris
**Elemente de compoziţie şi structură:**
• Narator omniscient, tehnica detaliului,
• Personaj tipic simbol (Otilia – „enigmă feminină”)
• Circularitate
11.Moromeţii – Marin Preda (vol. I)
**Date despre autor şi apariţie:** Marin Preda (1955)
**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Realism postbelic – t
**Tema:** Descompunerea lumii ţărăneşti sub presiunea istoriei
**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):
• Cina din capitolul I: umorul şi autoritatea lui Ilie Moromete
• Tăierea salcâmului
**Elemente de compoziţie şi structură:**
• timp dilatat
• Titlul-element paratextual-anticipează tema familiei
12.Iona – Marin Sorescu
**Date despre autor şi apariţie:** Marin Sorescu (
**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Neomodernism/Teatru absurd
**Tema:** Singurătatea existenţială şi căutarea sinelui
**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):
• Actul I: monologul din burta primului peşte – conştiinţa claustrării
• Finalul: despicarea burţii proprii – evadare iluzorie „totul era invers”
**Elemente de compoziţie şi structură:**
• Dramă alegorică în 4 tablouri, decor minimalist succesiv interiorizat
• Monolog prelungit, joc metatextual
13.Plumb – George Bacovia
**Date despre autor şi apariţie:** George Bacovia (1916, vol. „Plumb”)
**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Simbolism – cromatică, sugestie, muzicalitate
**Tema:** Angoasa existenţială a artistului
**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):
• Catren I: spaţiul funerar (sicrie, coroane) – atmosferă funerară
• Catren II: interiorizarea „amorului meu” – sine claustrat
**Elemente de compoziţie şi structură:**
• Laitmotivul „plumb”, repetiţii sonore, rimă îmbrăţişată
• Artă poetică modernă – dualitatea interior/exterior
14.Eu nu strivesc corola de minuni a lumii – Lucian Blaga
**Date despre autor şi apariţie:** Lucian Blaga (1919, vol. „Poemele luminii”)
**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Modernism – artă poetică, ingambament
**Tema:** protejarea misterului
**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):
• Versurile 1 5: atitudinea poetului– refuzul cunoașterii raționale.
•antiteza lumina altora / lumina mea – sporirea tainei
**Elemente de compoziţie şi structură:**
• lirism subiectiv
• Metafora revelatorie
15.Testament – Tudor Arghezi
**Date despre autor şi apariţie:** Tudor Arghezi (1927, vol. „Cuvinte potrivite”)
**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Modernism – estetica urâtului, limbaj şocant
**Tema:** Rolul poetului şi moştenirea spirituală
**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):
• Strofele 1 2: cartea hrisov – legătura generaţiilor
• Strofele 3 4: laboratorul creaţiei – transfigurarea urâtului în frumos
**Elemente de compoziţie şi structură:**
• Motiv central „cartea”,
• Versificaţie liberă, artă poetică modernă
16.Riga Crypto şi Lapona Enigel – Ion Barbu
**Date despre autor şi apariţie:** Ion Barbu (1931, ciclul „Uvedenrode”)
**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Modernism ermetic – ambiguitate, interferenţă planuri
**Tema:** Incompatibilitatea fiinţelor din lumi diferite
**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):
• Cadrul baladei în ramă – menestrelul şi nunta
• Visul , refuzul lui Enigel, autodistrugerea ciupercii
**Elemente de compoziţie şi structură:**
• Baladă alegorică, povestea în ramă
• Titlu cu numele protagoniştilor
17.Leoaică tânără, iubirea – Nichita Stănescu
**Date despre autor şi apariţie:** Nichita Stănescu (1964, vol. „O viziune a sentimentelor”)
**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Neomodernism – concretizarea abstractului
**Tema:** Iubirea ca forţă revelatoare şi remodelatoare
**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):
• Incipitul: intrarea „leoaicei” – personificare violentă a erosului
• Finalul: răsturnarea perspectivei temporale, universul rotit
**Elemente de compoziţie şi structură:**
• Vers liber, imagini şocante
• Metafora felină, timp subiectiv