Schițe Opere Bacalaureat-Subiectul 3

1.Alexandru Lăpușneanul – Costache Negruzzi

**Date despre autor şi apariţie:** Costache Negruzzi (1840, revista „Dacia Literară”)

**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Romantism – eroul excepțional în situații excepționale, antiteza Lăpușneanul/Ruxanda

**Tema:** Răzbunarea domnitorului trădat de boieri

**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):

Incipitul: sosirea cu oastea turcească și refuzul boierilor – anunță conflictul

Cap. II: masacrul celor 47 de boieri – piramida de capete ca „leac de frică”

**Elemente de compoziţie şi structură:**

Narator obiectiv, omniscient; viziune dindărăt

Structura în 4 capitole-motto (dacă voi…, Ai să dai seamă…, etc.)

2.Floare Albastră – Mihai Eminescu

**Date despre autor şi apariţie:** Mihai Eminescu (1873, „Convorbiri literare”)

**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Romantism – natura ca refugiu, raport om de geniu / iubire

**Tema:** Conflictul dintre aspiraţia spre absolut şi iubirea terestră

**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):

Strofele 1 4: reproşul fetei –

chemarea în „codrul cu verdeaţă”

Dialogul final: refuzul geniului de a coborî, motivul astral

**Elemente de compoziţie şi structură:**

Lirism subiectiv, adresare directă; versificaţie clasică

Antiteza spaţiu cosmic / spaţiu terestru, motivul călătoriei

3.Luceafărul – Mihai Eminescu

**Date despre autor şi apariţie:** Mihai Eminescu (1883, „Almanahul Societăţii Române Junimea”)

**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Romantism târziu – mitizare, antiteză, motivul geniului

**Tema:** Incompatibilitatea dintre absolut şi condiţia umană

**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):

Întâlnirea Luceafăr-fată de împărat (chemarea nocturnă)

Rugăciunea către Demiurg şi refuzul final

**Elemente de compoziţie şi structură:**

Poem epic-filosofic în 98 strofe, simetrie iniţial/final

alternanţa plan terestru/cosmic

4.Moara cu noroc – Ioan Slavici

**Date despre autor şi apariţie:** Ioan Slavici (1881, vol. „Novele din popor”)

**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Realism clasic – obiectivitate,tipologii umane

**Tema:** Coruperea morală prin setea de îmbogăţire

**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):

Incipitul: plecarea la cârciumă, avertismentul bătrânei „Omul să fie mulţumit cu sărăcia sa”

Deznodământul: incendierea morii, moartea Anei şi a lui Ghiţă

**Elemente de compoziţie şi structură:**

Naraţiune la persoana a III a, tehnica detaliului, focalizare zero

Constructie circulară

5.Povestea lui Harap Alb – Ion Creangă

**Date despre autor şi apariţie:** Ion Creangă (1877, „Convorbiri literare”)

**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Realism / basm cult

**Tema:** Parcursul iniţiatic al eroului şi victoria binelui

**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):

Proba podului şi întâlnirea cu Spânul – căderea în robie

Decapitarea Spânului – recăpătarea identităţii

**Elemente de compoziţie şi structură:**

Structura tripartită a basmului (plecare probe întoarcere)

Personaj eponim, antitetic Spân / Harap Alb

6.O scrisoare pierdută – I.L. Caragiale

**Date despre autor şi apariţie:** Ion Luca Caragiale (1884, Teatrul Naţional Bucureşti)

**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Realism /

**Tema:** Corupţia şi ridicolul vieţii politice

**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):

Actul I: descoperirea scrisorii

Actul IV: şedinţa adunării şi alegerea candidatul unic

**Elemente de compoziţie şi structură:**

Dialog preponderent, tehnica contrastului comic între esență și aparență

Compoziţie în patru acte,

7.Ion – Liviu Rebreanu

**Date despre autor şi apariţie:** Liviu Rebreanu (1920)

**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Realism obiectiv modern – tehnica contrapunctului

**Tema:** Conflictul dintre patima pământului şi iubirea erotică

**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):

Incipitul: hora din Pripas – ierarhie socială, dialogul cu Ana, conflictul cu Vasile Baciu

Moartea lui Ion

**Elemente de compoziţie şi structură:**

Dualitatea planurilor narative (planul tărănimii / planul intelectualilor), narator omniscient

Simetria drumurilor

8.Baltagul – Mihail Sadoveanu

**Date despre autor şi apariţie:** Mihail Sadoveanu (1930)

**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Tradiţionalism realist mitic

**Tema:** Căutarea adevărului şi restabilirea ordinii cosmice

**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):

Pregătirea drumului: post, rugăciune şi semne onirice

Priveghiul: reconstituirea crimei şi răzbunarea cu baltagul

**Elemente de compoziţie şi structură:**

Structură circulară, motivul călătoriei iniţiatice

Titlu simbol – armă a crimei şi a dreptăţii

9.Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război – Camil Petrescu

**Date despre autor şi apariţie:** Camil Petrescu (1930)

**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Modernism – introspecție, narator personaj

**Tema:** Criza iubirii şi condiţia intelectualului în război

**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):

Jgelozia faţă de Ela

Relatarea tranşeelor de la Mărăşeşti

**Elemente de compoziţie şi structură:**

Roman subiectiv, monolog interior,

Relativizarea timpului prin memoria afectivă

10.Enigma Otiliei – George Călinescu

**Date despre autor şi apariţie:** George Călinescu (1938)

**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Realism balzacian

**Tema:** Lupta pentru moştenire şi formarea lui Felix

**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):

• – prezentarea personajelor, jocul de cărți, Felix o cunoaște pe Otilia și este cazat peste noapte în camera ei.

Testamentul lui moş Costache şi plecarea Otiliei la Paris

**Elemente de compoziţie şi structură:**

Narator omniscient, tehnica detaliului,

Personaj tipic simbol (Otilia – „enigmă feminină”)

Circularitate

11.Moromeţii – Marin Preda (vol. I)

**Date despre autor şi apariţie:** Marin Preda (1955)

**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Realism postbelic – t

**Tema:** Descompunerea lumii ţărăneşti sub presiunea istoriei

**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):

Cina din capitolul I: umorul şi autoritatea lui Ilie Moromete

Tăierea salcâmului

**Elemente de compoziţie şi structură:**

timp dilatat

Titlul-element paratextual-anticipează tema familiei

12.Iona – Marin Sorescu

**Date despre autor şi apariţie:** Marin Sorescu (

**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Neomodernism/Teatru absurd

**Tema:** Singurătatea existenţială şi căutarea sinelui

**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):

Actul I: monologul din burta primului peşte – conştiinţa claustrării

Finalul: despicarea burţii proprii – evadare iluzorie „totul era invers”

**Elemente de compoziţie şi structură:**

Dramă alegorică în 4 tablouri, decor minimalist succesiv interiorizat

Monolog prelungit, joc metatextual

13.Plumb – George Bacovia

**Date despre autor şi apariţie:** George Bacovia (1916, vol. „Plumb”)

**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Simbolism – cromatică, sugestie, muzicalitate

**Tema:** Angoasa existenţială a artistului

**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):

Catren I: spaţiul funerar (sicrie, coroane) – atmosferă funerară

Catren II: interiorizarea „amorului meu” – sine claustrat

**Elemente de compoziţie şi structură:**

Laitmotivul „plumb”, repetiţii sonore, rimă îmbrăţişată

Artă poetică modernă – dualitatea interior/exterior

14.Eu nu strivesc corola de minuni a lumii – Lucian Blaga

**Date despre autor şi apariţie:** Lucian Blaga (1919, vol. „Poemele luminii”)

**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Modernism – artă poetică, ingambament

**Tema:** protejarea misterului

**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):

Versurile 1 5: atitudinea poetului– refuzul cunoașterii raționale.

antiteza lumina altora / lumina mea – sporirea tainei

**Elemente de compoziţie şi structură:**

lirism subiectiv

Metafora revelatorie

15.Testament – Tudor Arghezi

**Date despre autor şi apariţie:** Tudor Arghezi (1927, vol. „Cuvinte potrivite”)

**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Modernism – estetica urâtului, limbaj şocant

**Tema:** Rolul poetului şi moştenirea spirituală

**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):

Strofele 1 2: cartea hrisov – legătura generaţiilor

Strofele 3 4: laboratorul creaţiei – transfigurarea urâtului în frumos

**Elemente de compoziţie şi structură:**

Motiv central „cartea”,

Versificaţie liberă, artă poetică modernă

16.Riga Crypto şi Lapona Enigel – Ion Barbu

**Date despre autor şi apariţie:** Ion Barbu (1931, ciclul „Uvedenrode”)

**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Modernism ermetic – ambiguitate, interferenţă planuri

**Tema:** Incompatibilitatea fiinţelor din lumi diferite

**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):

Cadrul baladei în ramă – menestrelul şi nunta

Visul , refuzul lui Enigel, autodistrugerea ciupercii

**Elemente de compoziţie şi structură:**

Baladă alegorică, povestea în ramă

Titlu cu numele protagoniştilor

17.Leoaică tânără, iubirea – Nichita Stănescu

**Date despre autor şi apariţie:** Nichita Stănescu (1964, vol. „O viziune a sentimentelor”)

**Curent literar & trăsături reflectate în operă:** Neomodernism – concretizarea abstractului

**Tema:** Iubirea ca forţă revelatoare şi remodelatoare

**Secvenţe relevante pentru temă (analiză):

Incipitul: intrarea „leoaicei” – personificare violentă a erosului

Finalul: răsturnarea perspectivei temporale, universul rotit

**Elemente de compoziţie şi structură:**

Vers liber, imagini şocante

Metafora felină, timp subiectiv

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *