Structura evaluării naționale-Ce este de învățat pentru anul 2025
Activitate: canal youtube: eromână, 25000 abonați
tik tok : eromana 15.000 abonați
facebook: eromana 10000 aprecieri
site: eromana.ro, 4.000.0000 accesări
Mini curs gratuit
Această scriere este una care expune într-o manieră succintă structura examenului național. Toată materia prezentată se găsește în ghid:
Pentru o explicare concretă a structurii
am realizat un mini curs video:
https://drive.google.com/file/d/1UKf5oMc6Xu30NWXh5BOV3ESnD0klso3L/view?usp=sharing
Curs evaluare națională
Înscrie-te pentru mai multe materiale gratuite:
Examenul se împarte în două subiecte:
Subiectul 1 a este constituit din 9 cerințe raportate la două texte suport. Primul text este literar și poate fi de tip liric, epic, dramatic. Cel de al doilea text este non-literar, scopul fiind de a informa.
Prima cerință presupune completarea spațiilor punctate din informații regăsite într-unul dintre cele două texte.
Următoarele trei cerințe sunt de tip obiectiv, elevul are de ales varianta corectă din cele patru variante propuse.
Cerința numărul 5 presupune lecturarea din nou a fragmentului si identificarea valorii de adevărat sau fals.
Cerinta numărul 6 presupune notiuni de teorie literară. Elevul trebuie să cunoască partea teoretică a tipurilor de texte: epic narativ, liric, dramatic
Iată câteva trăsături de bază
Liric: prezența vocii lirice, figuri de stil
Narativ: prezența naratorului, repere spațio-temporale
Dramatic: indicații scenice, acte și scene
Cerinta numărul 7: identificare element de continut comun/diferență de limbaj:
Mic șablon:
Între cele două texte se observa diferența stilulului. În primul text, domină expresivitatea limbajului. Se remarcă figuri de stil precum……., arhaisme…… Textul doi are rolul de a informa, limbajul fiind normat și fără expresivitate, se remarcă prezența termenilor științifici precum…
Cerinta numărul 8: mini text argumentativ/identificare emoție
Cerinta numărul 9: Identificare valoare comună și asociere cu un text literar studiat
Exemple texte:
Călătoria: Fram ,ursul polar de Cezar Petrescu, Cireșarii de Constantin Chiriță, Povestea lui Harap
Alb de Ion Creangă.
Cunoașterea: Fram, ursul polar de Cezar Petrescu, Romanul adolescentului miop de Mircea Eliade
Familia: Mara de Ioan Slavici, Baltagul de Mihail Sadoveanu
Prietenia: Povestea lui Harap Alb de Ion Creangă, Dumbrava minunată de Mihail Sadoveanu
Bunătatea: Povestea lui Harap Alb de Ion Creangă
Iubirea: Lacul de Mihai Eminescu
Perseverența: Tot înainte de Ioana Nicolae
b. Partea b este alcătuită din 8 cerințe. Fiecare se raportează la un anumit compartiment gramatical:
Cerinta 1: Fonetică, cerinte frecvente: identficare diftong, triftong, hiat, corespondenta literă sunet, accent, despărțire în silabe. Atenție la dificultăți:
eram-diftong
eu-triftong
barcagiu-diftong
Cerinta 2: Mijloace de îmbogățire a vocabularului. Cerințe frecvente: Identificare conversiune, derivare, compunere
Cerința 3 și 4: Categorii semantice: Sinonime, Antonime, Omonimie, Paronime, Polisemantism
Cerința 5: Morfologie: Cerințe frecvente: Cazurile substantivului, timpuri și moduri verbale, grade de comparație adjectiv și adverb, tipuri de pronume
Cazuri substantiv: Nominativ, Acuzativ, Genitiv, Dativ,Vocativ
Moduri verb: Indicativ, Conjunctiv, Conditional-Optativ, Imperativ
Cerința 6: Funcții sintactice
Numele predicativ (extras din ghid)
Numele predicativ
poate fi exprimat prin:
– substantiv
în N.: Apa din tub e un corp lichid.
în AC. cu prepoziție: Podul este de piatră.
în G.: Stiloul este al colegului.
– adjectiv (la toate gradele)
Dar tricoul s-a făcut alb.
Pantofii mei sunt mai frumoși.
Lumea viețuitoarelor este foarte bogată.
– numeral
în N.: Noi eram trei.
în Ac. cu prepoziție: Moneda este de zece.
în G.: Hainele sunt ale celor doi.
– pronume
în N.: Gândul meu este acesta.
în Ac. cu prepoziție: Costumele sunt pentru noi.
în G.: Va să zică oul este al lui?
– verb
la infinitiv cu prepoziție: Datoria noastră este de a învăța.
la supin: Merele sunt de mâncat.
Cerința 7: Sintaxa frazei
Cerința 8: Corectare greșeli de orice natură
Subiectul 2:Subiectul 2 presupune redactarea unei scrieri. Toate modele se regăsesc în ghid. Cerințe posibile:
Mesajului textului, Rezumat, Scriere narativă, Text argumentativ, E-mail, Jurnal, Scrisoare, Caracterizare de personaj.
Mesajul textului
A înțelege mesajul unei poezii presupune interpretarea și extragerea ideii centrale pe care poetul încearcă să o transmită prin versuri. Pentru a rezolva această cerință, recomand
1. Citirea atentă a poeziei:
Începe prin a citi poezia cu atenție și de mai multe ori, pentru a o înțelege în profunzime. Notează cuvintele-cheie, imagini și metaforele care apar în text și care ar putea sugera un mesaj sau o temă pe ciornă.
2. Identificarea temei centrale:
Încearcă să identifici tema sau ideea principală a poeziei.
Acesta este mesajul central pe care poetul încearcă să-l transmită. Uneori, tema este evidentă, în timp ce alteori poate fi mai subtilă și necesită analiză.
3. Analiza elementelor stilistice: limbajul, ritmul, rima și alte elemente stilistice folosite în poezie. Acestea pot contribui la înțelegerea și la transmiterea mesajului. De exemplu, o poezie cu ton solemn și cu imagini triste ar putea sugera o temă a tristeții sau a morți.
4. Caută simboluri și metafore:
Multe poezii folosesc simboluri și metafore pentru a comunica mesajul lor. Identifică aceste elemente și încearcă să le interpretezi. De exemplu, o floare care se înflorește în mijlocul iernii ar putea simboliza speranța în momentele grele ale vieții.
5. Analiza titlului: Titlul poeziei poate oferi indicii despre mesajul sau tema centrală a poeziei. Reflectă asupra modului în care titlul se leagă de conținutul poeziei și ce informații suplimentare oferă.
6. Formulează mesajul: După ce ai analizat poezia, încearcă să formulezi mesajul sau tema centrală în câteva propoziții. Poți să-l exprimi în termeni generali sau să evidențiezi mesajul specific al poeziei, în funcție de cerința sau contextul dat