Mini curs gratuit Evaluare Națională

 

Structura evaluării naționale-Ce este de învățat pentru anul 2025

Activitate: canal youtube: eromână, 25000 abonați

tik tok : eromana 15.000 abonați

facebook: eromana 10000 aprecieri

site: eromana.ro, 4.000.0000 accesări

Mini curs gratuit

Această scriere este una care expune într-o manieră succintă structura examenului național. Toată materia prezentată se găsește în ghid:

Pentru o explicare concretă a structurii

am realizat un mini curs video:

https://drive.google.com/file/d/1UKf5oMc6Xu30NWXh5BOV3ESnD0klso3L/view?usp=sharing

Curs evaluare națională

https://payhip.com/b/2Q8JT

Înscrie-te pentru mai multe materiale gratuite:

 Examenul se împarte în două subiecte:

Subiectul 1 a este constituit din 9 cerințe raportate la două texte suport. Primul text este literar și poate fi de tip liric, epic, dramatic. Cel de al doilea text este non-literar, scopul fiind de a informa.

 

Prima cerință presupune completarea spațiilor punctate din informații regăsite într-unul dintre cele două texte.

Următoarele trei cerințe sunt de tip obiectiv, elevul are de ales varianta corectă din cele patru variante propuse.

Cerința numărul 5 presupune lecturarea din nou a fragmentului si identificarea valorii de adevărat sau fals.

Cerinta numărul 6 presupune notiuni de teorie literară. Elevul trebuie să cunoască partea teoretică a tipurilor de texte: epic narativ, liric, dramatic

Iată câteva trăsături de bază

Liric: prezența vocii lirice, figuri de stil

Narativ: prezența naratorului, repere spațio-temporale

Dramatic: indicații scenice, acte și scene

Cerinta numărul 7: identificare element de continut comun/diferență de limbaj:

Mic șablon:

Între cele două texte se observa diferența stilulului. În primul text, domină expresivitatea limbajului. Se remarcă figuri de stil precum……., arhaisme…… Textul doi are rolul de a informa, limbajul fiind normat și fără expresivitate, se remarcă prezența termenilor științifici precum…

Cerinta numărul 8: mini text argumentativ/identificare emoție

Cerinta numărul 9: Identificare valoare comună și asociere cu un text literar studiat

Exemple texte:

Călătoria: Fram ,ursul polar de Cezar Petrescu, Cireșarii de Constantin Chiriță, Povestea lui Harap
Alb de Ion Creangă.
Cunoașterea: Fram, ursul polar de Cezar Petrescu, Romanul adolescentului miop de Mircea Eliade
Familia: Mara de Ioan Slavici, Baltagul de Mihail Sadoveanu
Prietenia: Povestea lui Harap Alb de Ion Creangă, Dumbrava minunată de Mihail Sadoveanu
Bunătatea: Povestea lui Harap Alb de Ion Creangă
Iubirea: Lacul de Mihai Eminescu
Perseverența: Tot înainte de Ioana Nicolae

b. Partea b este alcătuită din 8 cerințe. Fiecare se raportează la un anumit compartiment gramatical:

Cerinta 1: Fonetică, cerinte frecvente: identficare diftong, triftong, hiat, corespondenta literă sunet, accent, despărțire în silabe. Atenție la dificultăți:

eram-diftong

eu-triftong

barcagiu-diftong

Cerinta 2: Mijloace de îmbogățire a vocabularului. Cerințe frecvente: Identificare conversiune, derivare, compunere

Cerința 3 și 4: Categorii semantice: Sinonime, Antonime, Omonimie, Paronime, Polisemantism

Cerința 5: Morfologie: Cerințe frecvente: Cazurile substantivului, timpuri și moduri verbale, grade de comparație adjectiv și adverb, tipuri de pronume

Cazuri substantiv: Nominativ, Acuzativ, Genitiv, Dativ,Vocativ

Moduri verb: Indicativ, Conjunctiv, Conditional-Optativ, Imperativ

Cerința 6: Funcții sintactice

Numele predicativ (extras din ghid)

Numele predicativ


poate fi exprimat prin:


substantiv
în N.: Apa din tub e un corp lichid.
în AC. cu prepoziție: Podul este de piatră.
în G.: Stiloul este al colegului.
adjectiv (la toate gradele)
Dar tricoul s-a făcut alb.
Pantofii mei sunt mai frumoși.
Lumea viețuitoarelor este foarte bogată.


numeral
în N.: Noi eram trei.
în Ac. cu prepoziție: Moneda este de zece.
în G.: Hainele sunt ale celor doi.


pronume
în N.: Gândul meu este acesta.
în Ac. cu prepoziție: Costumele sunt pentru noi.
în G.
: Va să zică oul este al lui?


verb
la infinitiv cu prepoziție: Datoria noastră este de a învăța.
la supin: Merele sunt de mâncat.

Cerința 7: Sintaxa frazei

Cerința 8: Corectare greșeli de orice natură

Subiectul 2:Subiectul 2 presupune redactarea unei scrieri. Toate modele se regăsesc în ghid. Cerințe posibile:

Mesajului textului, Rezumat, Scriere narativă, Text argumentativ, E-mail, Jurnal, Scrisoare, Caracterizare de personaj.

Mesajul textului



A înțelege mesajul unei poezii presupune interpretarea și extragerea ideii centrale pe care poetul încearcă să o transmită prin versuri. Pentru a rezolva această cerință, recomand
1. Citirea atentă a poeziei:

Începe prin a citi poezia cu atenție și de mai multe ori, pentru a o înțelege în profunzime. Notează cuvintele-cheie, imagini și metaforele care apar în text și care ar putea sugera un mesaj sau o temă pe ciornă.
2. Identificarea temei centrale:

Încearcă să identifici tema sau ideea principală a poeziei.


Acesta este mesajul central pe care poetul încearcă să-l transmită. Uneori, tema este evidentă, în timp ce alteori poate fi mai subtilă și necesită analiză.
3. Analiza elementelor stilistice:
limbajul, ritmul, rima și alte elemente stilistice folosite în poezie. Acestea pot contribui la înțelegerea și la transmiterea mesajului. De exemplu, o poezie cu ton solemn și cu imagini triste ar putea sugera o temă a tristeții sau a morți.
4. Caută simboluri și metafore:

Multe poezii folosesc simboluri și metafore pentru a comunica mesajul lor. Identifică aceste elemente și încearcă să le interpretezi. De exemplu, o floare care se înflorește în mijlocul iernii ar putea simboliza speranța în momentele grele ale vieții.
5. Analiza titlului: Titlul poeziei poate oferi indicii despre mesajul sau tema centrală a poeziei. Reflectă asupra modului în care titlul se leagă de conținutul poeziei și ce informații suplimentare oferă.


6. Formulează mesajul: După ce ai analizat poezia, încearcă să formulezi mesajul sau tema
centrală în câteva propoziții. Poți să-l exprimi în termeni generali sau să evidențiezi mesajul specific al poeziei, în funcție de cerința sau contextul dat

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *