Rezolvare simulare Iasi aprilie 2024-Bacalaureat limba si literatura romana

Citește următorul fragment:
Am intrat deja în Epoca Inteligenței Artificiale. Cum priviți evoluția fulminantă a AI? […]
AI este ceva interesant. Până la urmă, sunt softuri create de oameni și ele, deocamdată, ajută.[…] Zilele trecute am
inițiat o discuție cu „mașina“ (ChatGPT). Mi se tot băga în ochi când deschideam laptopul. Am vrut să văd ce vrea, cine
e. Se exprimă, în română, la feminin. O „entitate“ foarte politicoasă. Mereu se scuza că nu știe mai multe. Mă tot întreba
cum mă poate ajuta (altfel decât ceream eu). Mi-a scris și în română, și în engleză, și în franceză, după cum pofteam. Se
lăuda că poate să-mi compună poezii. […] I-am cerut să scrie o poezie pornind de la Ion Budai-Deleanu. Mi-a spus că
i-ar lua ceva timp să citească toată epopeea. ,,Cât?”, am întrebat. ,,10 minute!”. A citit-o rapid (ce viteză de lectură are!)
și a făcut un text arid, însă, ce-i drept, folosind niște rime, ca în poezie. Dezamăgitor! […] Și-a cerut iertare că nu poate,
deocamdată, mai mult. M-am distrat, trebuie să recunosc. Poți vorbi despre orice cu AI. Are limite, dar și capacitatea de a
sistematiza (chiar dacă destul de confuz) informațiile. Plus copleșitoarea (copleșitor repetitiva) politețe.
Cum vedeți omul și umanitatea în viitorul care se profilează ultratehnologic și prin excelență digital?
Eu cred că umanitatea are de câștigat prin tehnologie. Se poate ajunge la niște performanțe extraordinare de care omul
să beneficieze pentru bunăstarea lui. Și toată planeta, cu toate speciile ei. Am trecut de tehnologia epocii industriale,
alienantă, toxică etc. Acum e epoca tehnologiei fine […]. Digitalul va „coabita“ cu analogul. […]
Vor fi profesorii înlocuiți de AI? […]
Adevărații profesori sunt de neînlocuit. Pentru că transferul de informație de la ei la elevi/studenți intră într-un scenariu
subiectiv, e și un transfer emoțional, mai larg contextual. Vine la pachet cu un „mod de întrebuințare“, iar dacă vorbim de
profesorul de literatură sau de filozofie, se transmite chiar un fel de a vedea lumea, un mod de viață. Profesorul bun te
ajută să te construiești, chiar fără să-ți dai seama […]. Profesorul nu e doar un receptor […] și un furnizor de date. E…
Călăuză!
[…]
Literatura scrisă de Inteligența Artificială, scriitorii – roboți superinteligenți… Sunt acestea teme pentru un scriitor de azi,
pentru scriitoarea Simona Popescu?[…]
E o temă care mă interesează, mă amuză. Deocamdată am salvat prima mea interacțiune cu AI-ul. E foarte haioasă
conversația. O s-o folosesc într-o carte, că prea e nostimă.
Sorina Ivan,
Cartea rămâne magia absolută, interviu cu scriitoarea Simona Popescu,
în „Tribuna învățământului”, nr. 47-48/2023
*AI – inteligență artificială
*ChatGPT – chatbot, program sau formă de inteligență artificială care poate purta o conversație cu un utilizator

 


A. Scrie pe foaia de examen, în enunțuri, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerințe cu privire la textul dat.
1. Indică sensul din text al cuvântului arid și al secvenței ar lua timp. 6 puncte
2. Menționează un efect al dezvoltării tehnologiei asupra umanității, utilizând informațiile din textul dat. 6 puncte
3. Precizează intenția scriitoarei după cea dintâi interacțiune cu AI, justificându-ți răspunsul cu o secvență semnificativă din text. 6 puncte
4. Explică un motiv pentru care inteligența artificială nu ar putea înlocui profesorii. 6 puncte
5. Prezintă, în 30-50 de cuvinte, opinia scriitoarei Simona Popescu despre inteligența artificială, așa cum reiese din textul dat. 6 puncte

simulare

 

  1. Sensul din text al cuvântului arid este rigid, sec, fără emoție, iar sintagma ar lua timp are sensul de a dura.
  2. Așa cum reiese din fragmentul suport, un efect al dezvoltării tehnologiei este acela de a îi conferi omului bunăstare.
  3. Scriitoarea intentionează să utilizeze prima interacțiune cu AI într-o carte. Secvența care justifică răspunsul este: . O s-o folosesc într-o carte.
  4. Conform autoarei un profesor nu poate fi înlocuit de Ai întrucât acesta nu este un simplu receptor de informații. Un adevărat profesor este o călăuză, oferindu-i elevului un mod de a vedea existența.
  5. Autoarea consideră că inteligența artificială este benefică. Acesta poate sistematiza anumite informații, de asemenea se adresează pe un ton politicos și încearcă să sprijine ființa umană.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *