Cum rezolvăm exercițiile 7,8,9 de la Evaluarea Națională?
Vrei să primești pe e-mail mini cursuri gratuite?
Completează formularul:
Bună ziua, primesc foarte multe mesaje de la elevii aflați în clasa a viii-a, care sunt dezorientați când vine vorba despre exercițiile 7,8,9 din cadrul E. N. În cadrul acestui articol vreau să propun câteva variante de rezolvare. Vreau să specific că nu există o formulare bătută în cuie, ceea ce este bine. Literatura nu este o știință exactă, fiecare om vede diferit, dar totuși există o suită de direcții de urmat.
Totodată am pregătit un Ghid complet pentru Evaluarea Națională
Exercițiul 7- Prezintă, în 30 – 70 de cuvinte, o temă comună celor două texte date, valorificând câte un element de conținut.
În pricipiu în cadrul cerinței 7 trebuie să identificăm ce au în comun cele două texte. Primul text va fi literar, adică generat de imaginație, iar al doilea nonliterar cu scop informativ. În cadrul modelului oficial pentru anul 2022 tema comună este cartea. Desigur că putem avea mai multe teme comune.
Un model de rezolvare ar fi: Prin raportare la cele două texte suport se remarcă tema comună a……..(cărții). Primul text o prezintă….( pe Flavia debutantă în lumea literaturii. Ea se află într-o stare de timiditate. Pentru ea cartea are rolul de a îi permite o descărcare emoțională. În al doilea text se obervă ….( un elogiu adus cărții. Ioana Pârvulescu prezintă efectele pe care cartea le are asupra cititorilor. Prin lectură se poate călători în alte universuri, omul poate lua contact cu propria ființă.
Modelul oficial pentru Evaluarea Națională din anul 2025 propune o modificare la nivelul continutului. Exercițiul 7, care în variantele anterioare presupunea identificarea unui element comun regăsit în cele două texte suport, în varianta actuală propune prezentarea unei diferențe la nivel de limbaj între cele două texte. Desigur, cerința nu implică mari dificultăți, nefiind o schimbare care să propună noțiuni noi teoretice.
Cu toate că nu sunt adeptul șabloanelor de rezolvare, propun următorii pași de rezolvare:
Lecturarea cu atenție și identificare diferenței cerute, în varianta oficială, elevul trebuie să identifice diferențe de limbaj. Mereu textul literar va avea un limbaj stilistic, care are scopul de a accentua anumite sentimente. Un text, care apartine literaturii nu va fi mereu normat, nu va respecta actualizările gramaticale. Într-un text literar se vor regăsi arhaisme, regionalisme, greșeli gramaticale intentionate, cuvinte cu sens conotativ, figuri de stil. Cel de al doilea text, care este non-literar și de multe ori extras din publicații, fie reviste, jurnale, studii, va avea un limbaj normat. Rar se vor regăsi regionalisme, arhaisme, nu vor exista greșeli gramaticale.
Raportat la varianta oficială, în primul text, care este extras din Amintiri din copilărie se remarcă un limbaj specific zonei moldovenești, adică regional. De asemenea limbajul este expresiv menit să emoționeze. În cel de al doilea text, care reprezintă un studiu, limbajul este unul care propune termeni științifici. Scopul textului este de a informa, limbajul fiind ales cu grijă și respectând în totalitate norma actuală.
Pentru rezolvarea acestei cerințe, elevul trebuie să țină cont de faptul că un text literar are un limbaj variat și expresiv, iar un text non-literar informează.
Rezolvare: Fragmentul extras din Amintiri din copilărie prezintă un limbaj expresiv cu rolul de a emoționa cititorul. Sunt utilizați termeni din limbajul popular precum: iaca, haidem. Textul 2 este non-literar și are rolul de a informa cititorul. Este conturat un studiu, iar limbajul este unul normat, fiind prezenți termeni știintifici precum: intercultural, democratic.
Cerința 8
. Crezi că este important să te implici ca voluntar la diferite evenimente? Motivează-ți răspunsul, în 50 – 100 de cuvinte, valorificând textul 1.
Aceasta cerință apelează la valorificarea textului literar, dar și a experienței culturale. Aici trebuie mers pe filiera unui text argumentativ. Putem începe prin a privi per general tematica pusă în discuție. Adică dăm o scurtă definiției a voluntariatului.
Voluntariatul reprezintă o activitate prin care cineva se implică în folosul societății fară a avea pretenții financiare. Consider că voluntariatul este important deoarece prin ajutorul oferit te vei simți mai bine. De asemenea are efecte asupra dezvoltării profesionale și sociale. În fragmentul suport mulți voluntari se implică în demersul lansării primei cărți a Flaviei. Fară ei lansarea nu ar fi avut succes. De asemea, eu m-am implicat în multe activități de voluntariat. Acest fapt m-a ajutat mult pe plan profesional. Am avut ocazia să asist la conferințe sustinute de scriitorii mei favoriți.
Cerința 9.
Aici s-a schimbat puțin cerința. Trebuie să indentificăm o valoare fără a mai menționa dacă este culturală sau morală. În modelul oficial regăsim valoarea lecturii. Trebuie să găsim un alt text care să aibă în centru cartea, dragostea pentru lectură. Ne putem raporta la Romanul adolscentului miop de Mircea Eliade. Personajul central își relatează experiențele livrești.
Textul suport poate fi asociat cu Romanul adolescentului miop deoarece în ambele texte se regasește valoarea cărții. În textul suport, Flavia este o tânără iubitoare de cărți care își lansează primul roman. În textulul lui Eliade, personajul narator relatează experiențele sale care se desfășoară în preajma iubirii pentru lectură. (elevul va dezvolta o secvență )
bravo!
[…] 5 nov. 2021 … Un model de rezolvare ar fi: Prin raportare la cele două texte suport se … Aceasta cerință apelează la valorificarea textului literar, … – eromana.ro […]
[…] 5 nov. 2021 … 2021 … Un model de rezolvare ar fi: Prin raportare la cele două texte suport se … Aceasta cerință apelează la valorificarea textului literar, … – eromana.ro […]