Bună ziua, primesc foarte multe mesaje de la elevii aflați în clasa a viii-a, care sunt dezorientați când vine vorba despre exercițiile 7,8,9 din cadrul E. N. În cadrul acestui articol vreau să propun câteva variante de rezolvare. Vreau să specific că nu există o formulare bătută în cuie, ceea ce este bine. Literatura nu este o știință exactă, fiecare om vede diferit, dar totuși există o suită de direcții de urmat.
Totodată am pregătit un Ghid complet pentru Evaluarea Națională
Exercițiul 7- Prezintă, în 30 – 70 de cuvinte, o temă comună celor două texte date, valorificând câte un element de conținut.
În pricipiu în cadrul cerinței 7 trebuie să identificăm ce au în comun cele două texte. Primul text va fi literar, adică generat de imaginație, iar al doilea nonliterar cu scop informativ. În cadrul modelului oficial pentru anul 2022 tema comună este cartea. Desigur că putem avea mai multe teme comune.
Un model de rezolvare ar fi: Prin raportare la cele două texte suport se remarcă tema comună a……..(cărții). Primul text o prezintă….( pe Flavia debutantă în lumea literaturii. Ea se află într-o stare de timiditate. Pentru ea cartea are rolul de a îi permite o descărcare emoțională. În al doilea text se obervă ….( un elogiu adus cărții. Ioana Pârvulescu prezintă efectele pe care cartea le are asupra cititorilor. Prin lectură se poate călători în alte universuri, omul poate lua contact cu propria ființă.
Cerința 8
. Crezi că este important să te implici ca voluntar la diferite evenimente? Motivează-ți răspunsul, în 50 – 100 de cuvinte, valorificând textul 1.
Aceasta cerință apelează la valorificarea textului literar, dar și a experienței culturale. Aici trebuie mers pe filiera unui text argumentativ. Putem începe prin a privi per general tematica pusă în discuție. Adică dăm o scurtă definiției a voluntariatului.
Voluntariatul reprezintă o activitate prin care cineva se implică în folosul societății fară a avea pretenții financiare. Consider că voluntariatul este important deoarece prin ajutorul oferit te vei simți mai bine. De asemenea are efecte asupra dezvoltării profesionale și sociale. În fragmentul suport mulți voluntari se implică în demersul lansării primei cărți a Flaviei. Fară ei lansarea nu ar fi avut succes. De asemea, eu m-am implicat în multe activități de voluntariat. Acest fapt m-a ajutat mult pe plan profesional. Am avut ocazia să asist la conferințe sustinute de scriitorii mei favoriți.
Cerința 9.
Asociază fragmentul din „Croitorul de cărți” de Monica Pillat cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o valoare culturală comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text.
Aici s-a schimbat puțin cerința. Trebuie să indentificăm o valoare culturală/morală comună. Aici regăsim valoarea lecturii. Cartea este un reper cultural. Trebuie să găsim un alt text care să aibă în centru cartea, dragostea pentru lectură. Ne putem raporta la Romanul adolscentului miop de Mircea Eliade. Personajul central își relatează experiențele livrești.
Textul suport poate fi asociat cu Romanul adolescentului miop deoarece în ambele texte se regasește valoarea culturală a cărții. În textul suport, Flavia este o tânără iubitoare de cărți care își lansează primul roman. În textulul lui Eliade, personajul narator relatează experiențele sale care se desfășoară în preajma iubirii pentru lectură. (elevul va dezvolta o secvență )
bravo!
[…] 5 nov. 2021 … Un model de rezolvare ar fi: Prin raportare la cele două texte suport se … Aceasta cerință apelează la valorificarea textului literar, … – eromana.ro […]
[…] 5 nov. 2021 … 2021 … Un model de rezolvare ar fi: Prin raportare la cele două texte suport se … Aceasta cerință apelează la valorificarea textului literar, … – eromana.ro […]