Redactează un text de minimum 150 de cuvinte, în care să argumentezi dacă învățarea poate avea loc sau nu în afara școlii, raportându-te atât la informațiile din fragmentul extras din volumul Hronicul și cântecul vârstelor de Lucian Blaga, cât și la experiența personală sau culturală.
După Crăciun trece pe la mine Romul Bena, un văr de-al meu dintr-un sat din apropiere. Am copilărit
împreună, împărțind aceeași cameră la aceeași gazdă, când eram prin clasele primare la școala saxonă* de la Sebeș-Alba. Romi – așa-i spuneam – era tânăr dascăl la Purcăreți, un sat de munte, ciobănesc, așezat pe-un plai, ce dă într-o vale paralelă cu valea Sebeșului. Auzise c-am sosit de la Viena și venea să mă vadă. După ce
am stat puțin de vorbă, el îmi spune: „Știi că nu arăți prea bine. N-ai vrea să vii cu mine la Purcăreți? Să vezi cum m-am gospodărit! Are să-ți facă bine aerul de munte. Sus pe plai e zăpadă mare și nu e umed ca aici!” […]
Am căutat chiar din prima zi să-mi potrivesc traiul la tiparele vieții de plai. Aceste tipare nu aveau
surprize decât pentru începători, din categoria cărora eu eram singurul prin părțile locului, dar și singurul în stare de a le învedera* relieful. Mă simțeam acolo sus, mutat într-o vârstă arhaică, la adăpost față de tumulturile istoriei, ce numai arar își trimitea rumoarea din vale la noi. Ziarele nu soseau decât o dată pe săptămână, când pârgarul* cătunului le aducea de la Sebeș-Alba. Căzusem la învoială cu pârgarul să treacă de fieștecare dată pe la Mama, să-mi ridice corespondența. Așteptam corespondența cu nerăbdarea unuia care ar umbla pe cărare de jar și ieșeam totdeauna în calea aducătorului până la o curmătură* pe care am botezat-o „curmătura respirației tăiate”.
În ceasurile de școală, când Romi își ținea lecțiile, eu stam în bârlogul meu de alături și citeam. Îmi
adusesem într-adins o singură carte: un monumental tratat de biologie. Era aceasta o materie ce mă interesa, dar la care trebuia să dau în primăvară și un examen. În răstimpul celor două luni cât frecventasem cursurile universitare, am băgat repede de seamă că în ceea ce privește filosofia, sub raport problematic, sistematic și istoric, profesorii nu aveau să-mi spună nimic nou. Toate aceste lucruri, docte* în aparență, îmi erau știute dintr-o asiduă lectură particulară încă din liceu. Și, cum nu eram adept al refrenurilor, începui să evit cursurile de filosofie. Audiam însă cu pasiunea unui om de vocație științele naturii, îndeosebi biologia, pe care o înscrisesem de altfel ca materie secundară, și la fel alte cursuri, pe care nu le înscrisesem, de exemplu istoria artelor, reprezentată prin profesori de talie mondială. În iarna aceasta, în liniștea de pe plai, de două luni mă îndârjeam să mă inițiez în problemele esențiale ale biologiei teoretice. Îmi aduc aminte ce revelare fuseseră pentru mine regulele eredității ale lui Mendel, cu posibilitățile neașteptate de a introduce matematica în domeniul vieții și al așa-zisului „destin”. Problemelor de biologie teoretică, cu care am ajuns în atingere de altfel mai demult, prin mijlocirea filosofiei, le-am închinat în cursul deceniilor de mai târziu o fervoare intermitentă.
Lucian Blaga, Hronicul și cântecul vârstelor.
Rezolvare
Învățărea reprezintă o activitate intelectuală de achiziții informaționale care vor servi ființei umane în diverse circumstanțe. Consider că învățarea se poate propaga și în afara școlii deoarece dorința de cunoaștere și formare poate fi manifestată și în alte contexte.
Un prim argument menit să susțină ipoteza este reprezentat de raportarea la fragmentul suport. Școala are rolul de a pune anumite baze, însă perfecționarea într-un anumit domeniu presupune muncă particulară. Lucian Blaga fiind pasionat de filosofie lecturează încă din liceu tot ceea ce profesorii predau la facultate. Pentru autor școala și studiul desfășurat acasă se întrepătrund.
Un al doilea argument este reprezentat de propria experiență. Lumea actuală necesită o adaptare rapidă la schimbările tehnologice care survin. De exemplu prin intermediul calculatorului am putut viziona cursuri de la facultăți de prestigiu precum Yale și altfel m-am dezvoltat în domeniul ales.
În concluzie școala pune anumite baze fundamentale și perfecționare este responsabilitatea fiecărui individ.
Salutare, pt o reușită la facultate, ..in cat timp poți învață materie, care de fapt in școală normla iti trebuie un an? Exista undeva …un mod de studiu mai rapid?, gen..meditații ?