Rezolvare – Varianta 4 (Evaluare inițială clasa a VIII-a)
SUBIECTUL I (70 de puncte)
A.
-
Profesia domnului Podaru este de măcelar, iar librăreasa îl vede intrând la ceasornicărie. ✔️
(2p) -
Răspuns corect: b) bărbatul știe ce cărți urmează să primească. ✔️
(2p) -
Răspuns corect: a) pasiunea pentru carte. ✔️
(2p) -
Răspuns corect: c) Laboratorul de idei. ✔️
(2p)
-
Textul 1:
-
Domnul Podaru este ceasornicar. – Fals
-
Bărbatul necunoscut din librărie și ceasornicarul sunt una și aceeași persoană. – Adevărat
-
Librăreasa cumpără Cartea de nisip. – Fals
-
-
Textul 2:
-
Ana Oniță a preluat librăria în care lucra. – Adevărat
-
Pentru Ana Oniță, cărțile au fost primele jucării. – Adevărat
-
Librăria Șt. O. Iosif este singura locație fizică sub egida Libris. – Adevărat
(6p)
-
-
Exemple:
-
Comparație: „S-a bucurat ca un băiețel.”
-
Repetiție: „Era tot aici? Era tot aici.”
-
epitet- gesturi febrile
(6p)
-
Un element comun celor două texte este pasiunea pentru cărți. În textul 1, bărbatul necunoscut caută cu insistență Cartea de nisip, arătându-și bucuria de copil când o găsește. În textul 2, Ana Oniță transformă dragostea pentru lectură într-un proiect de viață, construind o librărie pentru cititori.
-
Da, perseverența este esențială pentru a-ți duce planurile la bun sfârșit. În text, Ana Oniță își urmează visul din copilărie și, alături de soțul ei, reușește să transforme un colț de lectură într-o librărie de renume. Aceasta dovedește că perseverența ajută oamenii să treacă peste obstacole și să-și împlinească obiectivele, chiar și în vremuri dificile. (≈90 cuv.)
(6p) -
Fragmentul din Toți copiii librăresei de Veronica D. Niculescu poate fi asociat cu romanul „Baltagul” de Mihail Sadoveanu, prin valoarea comună a căutării și descoperirii adevărului. În textul lui Niculescu, librăreasa descoperă legătura dintre necunoscutul din librărie și ceasornicar. În Baltagul, Vitoria Lipan caută adevărul despre moartea soțului său. Ambele personaje se confruntă cu enigme care cer răbdare și perseverență pentru a fi lămurite. (≈100 cuv.)
B.
-
Răspuns corect: a
(2p) -
Răspuns corect: b) derivare (1), compunere prin alăturare (2) ✔️
(2p) -
Răspuns corect: a)
(2p) -
Răspuns corect: c) „Mi-a spus sec…”; „un fruct sec” ✔️
-
Exemple de verbe la timpuri diferite:
-
am vrut – perfect compus
-
dădea – imperfect
-
rămăseseră – mai mult ca perfect
-
Enunț exclamativ cu „gleznă” în genitiv: Ce frumusețe a gleznei tale!
-
Enunț negativ cu „librărie” în funcția de circumstanțial de loc: Nu am fost la librărie astăzi.
(6p)
-
Pronume relativ: care
-
Funcție sintactică: complement direct
-
Caz: acuzativ
(6p)
-
Preaiubiți
-
librăriei
-
dumneavoastră
-
cărei
-
ați
-
începută
(6p)
SUBIECTUL AL II-LEA (20 de puncte)
Rezumatul textului 1 (≈110 cuvinte):
Personajul narator relatează o zi petrecută la librărie, unde întâlnește diverse personaje: un bărbat înalt și slab, care caută cu emoție Cartea de nisip de Borges, Mutulică, piticul care spune bancuri, și domnul Podaru, măcelarul. Profitând de pauza de masă, librăreasa încuie magazinul și merge să-și repare ceasul. Intră în ceasornicărie și descoperă o atmosferă liniștită, asemănătoare cu cea din curțile bisericilor. Acolo, observă că ceasornicarul citește chiar Cartea de nisip, fapt ce sugerează că acesta este același bărbat necunoscut din librărie. Textul îmbină cotidianul cu misterul și arată cum pasiunea pentru cărți apropie oamenii.