Sinteză-Tipuri de cerințe, Noțiuni Teoretice-Evaluare Națională 2025

Fisă Recapitulativă Evaluare Națională:

✅ 1. TEXT EPIC

Definiție:
Textul epic presupune opera literară în care autorul transmite în mod indirect idei, sentimente, prin intermediul acțiunii și al personajelor. Narațiunea este predominantă.

Trăsături:

  • Prezența narațiunii (relatarea unor fapte)
  • Personaje (care participă la acțiune)
  • Dialog și descriere
  • Existența unui conflict

Exemple de texte epice:

  • „Popa Tanda” – Ioan Slavici
  • „Povestea lui Harap-Alb” – Ion Creangă
  • „La țigănci” – Mircea Eliade

Caracterizare de personaj

Caracterizare directă: realizată prin enunțuri explicite (de către narator, personaje sau autocaracterizare)
Caracterizare indirectă: dedusă din fapte, gânduri, comportament, relația cu alte personaje

Exemplu:
Harap-Alb – curajos, naiv, generos (se dovedește curajos când înfruntă probele impuse de Spân).


✅ 2. TEXT LIRIC

Definiție:
Textul liric exprimă în mod direct trăirile, gândurile și sentimentele autorului, prin intermediul eului liric.

Trăsături:

  • Eul liric exprimă sentimentele direct
  • Limbaj artistic, expresiv
  • Figuri de stil și imagini artistice predominante
  • Versuri, ritm, rimă, măsură (uneori)

✍️ Figuri de stil – definiții + exemple

Figură de stil Definiție Exemplu
Epitet Determinant expresiv pentru un substantiv/adjectiv „noapte albastră”
Metaforă Comparație fără termen de comparație „steaua gândului”
Personificare Atribuirea de trăsături umane unui obiect/animal „vântul plânge”
Repetiție Repetarea unui cuvânt/vers pentru efect stilistic „plânge, plânge iar”
Enumerație Înșiruirea mai multor termeni „munți, văi, câmpii și dealuri”
Comparație Alăturare de termeni pe baza unei trăsături comune, cu „ca, precum” „albă ca zăpada”

Elemente de prozodie

Element Definiție Exemplu
Vers Un rând din poezie „Lacul codrilor albastru”
Strofă Grup de versuri 4 versuri formând o strofă
Rimă Identitate de sunete la finalul versurilor „albastru – astru”
Măsură Număr de silabe dintr-un vers 8 silabe
Ritm Repetarea regulată a accentelor ritm trohaic, iambic

✅ 3. TIPARE TEXTUALE

Tipar textual Definiție Indicatori lingvistici Exemplu
Narativ Relatează o întâmplare verbe la trecut, propoziții enunțiative „A plecat dis-de-dimineață…”
Descriptiv Prezintă trăsăturile unui obiect/personaj adjective, enumerații „Avea părul des, ochii mari…”
Dialogat Reprezintă un schimb de replici liniuțe de dialog „– Ce faci? – Bine.”
Explicativ Explică un fenomen sau o idee verbe la prezent, termeni de specialitate „Fotosinteza este procesul prin care…”
Argumentativ Susține o opinie conectori logici (pentru că, astfel, deci) „Consider că lectura este esențială…”

EXERCIȚIUL 7A – Elemente de conținut comun între două texte


Ce înseamnă?

Elevul trebuie să identifice ce au în comun cele două texte din punctul de vedere al conținutului: te

TEORIE

Element comun Exemplu de răspuns

Subiect

Ambele texte abordează același subiect de exemplu câinele.
Personaj În ambele texte apare un copil ca personaj principal.
Sentimente În ambele texte este exprimată admirația față de mamă.

ȘABLON DE RĂSPUNS

„Un element comun în cele două texte este ________, întrucât în primul text se prezintă ________, iar în al doilea text ________.”

 

✍️ DIFERENȚE DE LIMBAJ

Text literar Text nonliterar
Limbaj artistic (figurat) Limbaj informativ/obiectiv
Figuri de stil Termeni denotativi
Expresivitate, eul liric Date, fapte, opinii argumentate
Emoțional, subiectiv Rațional, informativ

EXERCIȚIUL 8A – Exprimarea unei emoții + text argumentativ scurt


TEORIE

Elevul trebuie:

  • identifice o emoție transmisă de un text (liric, epic , dramatic
  • scrie un text argumentativ scurt (3-5 enunțuri) prin care justifică de ce a ales acea emoție, raportându-se la conținutul textului

Emoții frecvent exprimate

  • Dor
  • Bucurie
  • Tristețe
  • Frică
  • Admirație
  • Melancolie
  • Speranță
  • Revoltă

ȘABLON DE RĂSPUNS

O emoție transmisă de autor este ________. Aceasta se regăsește în fragmentul în care ________. Prin expresii precum „_______”, autorul sugerează ________.


EXEMPLU

O emoție transmisă este dorul. Aceasta reiese din faptul că naratorul își amintește cu nostalgie de copilărie. Expresii precum „vremuri de mult apuse” sugerează o legătură afectivă profundă.


EXERCIȚIUL 9A – Valori în texte literare


TEORIE

Elevul trebuie să identifice o valoare culturală prezentă în text și să o justifice prin conținutul fragmentului, apoi să o coreleze cu un alt text studiat, prezentând o secvețe justificativă.


Exemple de valori culturale:

Valoare Ce presupune Exemple din texte
Familia Respect, iubire, sprijin între membri „Amintiri din copilărie”
Educația Importanța învățăturii și a școlii „Domnul Trandafir”
Munca Efortul ca mijloc de evoluție „Popa Tanda”
Prietenia Ajutor reciproc, loialitate „D-l Goe”
Credința Legătura cu divinitatea, valorile morale „Baltagul”
Patriotismul Atașament față de țară și tradiții „Scrisoarea III”

ȘABLON DE RĂSPUNS

O valoare prezentă în text este ________, evidențiată prin faptul că ________. Un alt text care prezintă acceasi valoare este…… unde…..

✅ EXERCIȚIUL 1B – FONETICĂ


Sunetul – unitatea de bază a foneticii

Termen Definiție Exemplu
Vocală Sunet care se pronunță fără obstacol (a, e, i, o, u)-a, ă, î/â sunt mereu vocale. „a” din „apa”
Semivocală Sunet apropiat de vocală, dar mai slab (I u,e ) „i” din „iarbă”, „u” din „iau”
Consoană Sunet care se pronunță cu un obstacol în aparat

Diftong, Triftong, Hiat

Termen Definiție Exemplu
Diftong vocală + semivocală sau invers, în aceeași silabă „oa” în „poartă”, „ia” în „iarbă”
Triftong două semivocale + o vocală în aceeași silabă „iau”, „aripioară
Hiat două vocale în silabe diferite, fără semivocală „poet”,

Corespondența literă – sunet

  • O literă poate nota un sunetm – mama
  • O literă poate nota două sunetex = cs (exemplu: examen)
  • Două litere pot nota un singur sunetch (cheie), gh (gheață)

✂️ Accentul

  • Reprezintă silaba pronunțată mai intens
  • Poate schimba sensul unui cuvânt: copilul (art.) vs copilul! (excl.)

✅ EXERCIȚIUL 2B – MIJLOACELE DE ÎMBOGĂȚIRE A VOCABULARULUI


1. Derivarea

Definiție: formarea de cuvinte noi prin adăugarea de prefixe sau sufixe

Tip Exemplu
Cu prefix „ne” + „fericit” = „nefericit”
Cu sufix „floare” + „-ărie” = „florărie”
Prefix + sufix „ne” + „om” + „-esc” = „neomesc”

2. Compunerea

Definiție: formarea unui cuvânt din două sau mai multe baze lexicale

Tip de compunere Exemplu
Prin alăturare „bunăvoință” (bună + voință)
Prin juxtapunere „frate-său”
Prin sudare „binefacere”

3. Schimbarea valorii gramaticale (Conversiunea)

Definiție: un cuvânt își schimbă partea de vorbire, fără să se modifice forma.

Din → În Exemplu
Adjectiv → Substantiv „frumos” → „Frumosul cântă.”
Verb → Substantiv „a ajuta” → „ajutorul”
Adjectiv → Adverb „tare” → „cântă tare”

✅ EXERCIȚIUL 3, 4B – Categorii semantice: Sinonime, Omonime, Paronime, Antonime


EXERCIȚIUL 5B – MORFOLOGIE
Substantiv • Adjectiv • Verb • Adverb • Pronume


✅ 1. SUBSTANTIVUL

Definiție: parte de vorbire flexibilă care denumește ființe, lucruri, fenomene, sentimente etc.

 

Clasificare:

  • După formă: simplu (copil), compus (bunăstare)
  • După gen: masculin (băiat), feminin (floare), neutru tablou)
  • După număr: singular / plural
  • După articulare: hotărât (băiatul), nehotărât (un băiat)
  • După caz: nominativ, acuzativ, genitiv, dativ, vocativ

 


✅ 2. ADJECTIVUL

Definiție: parte de vorbire flexibilă care determină un substantiv, exprimând o însușire a acestuia.

Întrebări specifice: Care? Cum este?

Clasificare:

  • După formă: simplu (mare), compus (verde-închis)
  • După sens: propriu-zis (roșu), de proveniență participială (iubitor), pronominal (însuși)
  • Grade de comparație: pozitiv (frumos), comparativ (mai frumos), superlativ (cel mai frumos)

Acord: în gen, număr și caz cu substantivul determinat

 


✅ 3. VERBUL

Definiție: parte de vorbire flexibilă care exprimă o acțiune, o stare sau o existență.

Întrebări specifice: Ce face? Ce se întâmplă?

Clasificare:

  • După sens: predicativ (scrie), auxiliar (a fi, a avea), copulativ (a fi, a deveni)
  • După mod: indicativ, conjunctiv, condițional-optativ, imperativ
  • Forme verbale nepersonale: infinitiv, gerunziu, participiu, supin
  • După timp prezent, imperfect, perfect compus, mai mult ca perfect, viitor, viitor anterior
  • Construcții: activă, pasivă, reflexivă
  • După conjugare: 4 conjugări (ex: I – a lucra, II – a vedea, III – a merge, IV – a dormi)

Exemplu de analiză: „scriam”
→ verb predicativ, mod indicativ, timpul imperfect, persoana I, singular


✅ 4. ADVERBUL

Definiție: parte de vorbire invariabilă care determină un verb, un adjectiv sau un alt adverb, exprimând o circumstanță.

Întrebări specifice: Cum? Unde? Când? De ce? În ce scop?

Clasificare:

  • De mod: frumos, repede, încet
  • De timp: ieri, acum, adesea
  • De loc: aici, acolo, sus

Grad de comparație: ca și la adjectiv → repede, mai repede, cel mai repede

Exemplu de analiză: „acum”
→ adverb de timp

✅ 5. PRONUMELE

Definiție: parte de vorbire flexibilă care înlocuiește un substantiv și își asumă funcțiile acestuia.

Întrebări specifice: Cine? Ce? Al cui?

Clasificare:

  • Personal: eu, tu, el, ea, noi, voi, ei
  • De întărire: însumi, însăși
  • relativ: cine, ce, care
  • De întărire: însăși
  • reflexiv: sine, pe sine,
  • posesiv: al meu, al tău, al nostru
  • Demonstrativ: acesta, aceea
  • de politețe: dumneavoastră
  • nehotărât: cineva

  • negativ: nimeni

 

XERCIȚIUL 6B – FUNCȚII SINTACTICE


✅ Ce trebuie să știi?

 


 FUNCȚII SINTACTICE PRINCIPALE

1. Subiectul (S)

Ce exprimă? – cine face acțiunea, despre cine se spune ceva
Întrebări: Cine? Ce?
Poate fi exprimat prin: substantiv, pronume, numeral, verb la infinitiv

Exemplu: Maria citește o carte. → „Maria” = subiect


2. Atributul (Atr.)

Ce exprimă? – o însușire a unui substantiv
Întrebări: Al cui? Care? Ce fel de?
Determină: un substantiv, un pronume, un numeral

Exemplu: Cartea mea este pe masă. → „mea” = atribut pronominal


3. Numele predicativ (NP)

Ce exprimă? – o însușire, o stare, o calitate a subiectului
Apare cu un verb copulativ (a fi, a deveni, a părea etc.)

Exemplu: Ana este fericită. → „fericită” = nume predicativ


4. Complementul direct (CD)

Ce exprimă? – obiectul direct al acțiunii
Întrebări: Pe cine? Ce?
Determină: un verb tranzitiv

Exemplu: Citesc cartea. → „cartea” = complement direct


5. Complementul indirect (CI)

Ce exprimă? – un termen legat indirect de acțiune
Întrebări: Cui?
Verbe: a da, a spune, a răspunde etc.

Exemplu: I-am dat fratelui meu un cadou. → „fratelui” = complement indirect


6. Circumstanțial de loc (C. loc.)

Întrebări: Unde? De unde? Încotro?
Exemplu: Merge la școală. → „la școală” = complement de loc


7. Circumstantial de timp (C. timp)

Întrebări: Când? De când? Până când?
Exemplu: Pleacă mâine. → „mâine” = complement de timp


8. de mod (C. mod)

Întrebări: Cum? În ce mod?
Exemplu: Vorbește frumos. → „frumos” = complement de mod


9. Complementul de scop (C. scop)

Întrebări: În ce scop? Cu ce scop?
Exemplu: Învață pentru examen. → „pentru examen” = complement de scop


EXERCIȚIUL 7 – PROPOZIȚII SUBORDONATE


✅ CE TREBUIE SĂ ȘTII?

  • Propoziția subordonată depinde de o altă propoziție și are o funcție sintactică în cadrul acesteia.
  • Trebuie să identifici felul subordonatei (atributivă, completivă directă etc.).

PRINCIPALELE TIPURI DE SUBORDONATE


Subordonata atributivă

Determină un substantiv sau un substitut al acestuia
Întrebări: Care? Ce fel de? Al cui?

Exemplu: Cartea pe care o citești este interesantă.
→ Care carte? → pe care o citești → subordonată atributivă


. Subordonata completivă directă

Ține locul complementului direct
Întrebări: Ce? Pe cine?

Exemplu: Știu că ai învățat.
→ Ce știu? → că ai învățat → completivă directă


Subordonata completivă prepozițională

Ține locul complementului prepozițional
Întrebări: la cine, la ce, despre cine, despre ce etc

Exemplu: Se gândește la ce va spune.
→ La ce se gândește? → la ce va spune → completivă prepozitională


Subordonata circumstanțială de loc

Întrebări: Unde? De unde? Încotro?

Exemplu: Mergem unde vrei tu.
→ Mergem unde? → unde vrei tu → subordonată de loc

Subordonata circumstanțială de timp

Întrebări: Când? De când? Până când?

Exemplu: Te sun când ajung acasă.
→ Când te sun? → când ajung acasă → subordonată de timp


Subordonata circumstanțială de mod

Întrebări: Cum? În ce fel?

Exemplu: Vorbește cum a învățat.
→ Cum vorbește? → cum a învățat → subordonată de mod


Subordonata circumstanțială de scop

Întrebări: Cu ce scop? În ce scop?

Exemplu: Învață ca să ia nota 10.
→ În ce scop învață? → ca să ia nota 10 → subordonată de scop


Subordonata circumstanțială de cauză

Întrebări: Din ce cauză? De ce?

Exemplu: A lipsit pentru că era bolnav.
→ De ce a lipsit? → pentru că era bolnav → subordonată de cauză

 

 

  • Exercițiul 8 presupune identificarea și corectarea greșelilor de scriere corectă a cuvintelor (ortografie) și folosirea corectă a semnelor de punctuație.
  • În fiecare an, apar aceleași tipuri de greșeli frecvente – iar unele pot fi evitate ușor cu câteva reguli simple.

GREȘELI DE ORTOGRAFIE (scriere corectă)

❌ Greșeală frecventă ✅ Corect

vroiam

voiam

Mai optim

optim

Nu du!

Nu duce!

Eu iubi

Eu iubii

Voi fii

Voi fii

Se râde

râde
fi cuminte! fii cuminte!
copii frumoși copii = plural corect

Am decat

Am doar
nam văzut n-am văzut

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *