1.Completează spaţiile, având în vedere informaţiile din textul 1.
Străbunicul Mironei se numește Miron, iar ea seamănă cu Fana.
2. Încercuieşte litera corespunzătoare răspunsului corect, având în vedere informaţiile din textul 1.
Când vrea să aibă mai multă autoritate, tata:
a) stă de vorbă cu Mirona.
b) își pune monoclu. X
c) folosește apa de colonie Paciuli.
d) urmărește desenele de pe pereți.
3. Încercuieşte litera corespunzătoare răspunsului corect, având în vedere informaţiile din textul 2.
Tatăl și fiica sa se plimbă zilnic:
a) prin curtea bunicii.
b) pe Valea Șomuzului.
c) spre Băncuța. X
d) prin Fălticeni.
4. Încercuieşte litera corespunzătoare răspunsului corect, având în vedere informaţiile din textul 2.
Pentru Monica Lovinescu, eternitatea ar trebui să se asocieze cu:
a) Horia Lovinescu.
b) Lala (Vasile Lovinescu).
c) mama și tata. X
d) unchiul Octav
5. Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a stabili corectitudinea sau incorectitudinea acestuia, bazându-te pe informațiile din cele două texte. 6 puncte
Textul 1
Mirona se află în camera ei. A
Tatăl Mironei își asortează întotdeauna ciorapii cu pantofii. F
Mirona își dorește să găsească ciuperca.F
Textul 2
Monica Lovinescu petrece în fiecare an o lună de primăvară la Fălticeni doar cu
tatăl său. F
În timpul plimbării cotidiene, cei doi discută despre literatură. A
Monica Lovinescu nu are o relație bună cu părinții săi. F
6. Formulează două idei principale/secundare care se pot desprinde din textul 1.
Idei principale: Mirona nu își amintește cum a ajuns în camera ei
Tatăl dorește să poarte o discuție serioasă cu fata.
7.Prezintă, în minimum 30 de cuvinte, un element de conţinut comun celor două texte date, valorificând câte o secvență relevantă din fiecare text.
Un element de conținut comun regăsit în cadrul celor două texte este reprezentat de relația tată-fiică. În textul literar, părintele se arată îngrijorat de starea de sănătate a fetei și dorește să discute cu ea, aceasta fiind taciturnă. În textul 2, Monica Lovinescu are o relație foarte bună cu tatăl ei. Aceasta petrecere o lună în fiecare vară alături de el unde au obiceiul de a face plimbări însoțite de discuții despre literatură.
8. Crezi că este important pentru copil să petreacă timp cu părinții săi? Motivează-ți răspunsul, în 50 – 100 de cuvinte, valorificând textul 2.
Da, consider crucială petrecerea timpului cu părinții, întrucât copilul are nevoie de afectivitate si sprijin. Părinții sunt reperele pentru viață ale copiilor, iar copilul oglindește comportamental învățăturile părinților. În fragmentul suport, Monica Lovinescu este foarte fericită când petrece timp cu tătăl ei, care se consacră în domeniul criticii literare. Fata își dedică mult timp lecturilor tocmai pentru a își exprima opinia despre anumite cărți. Acesta era încântată întrucât tatăl ei lua în serios opiniile ei literare.
9. Asociază fragmentul din Cartea Mironei de Cella Serghi cu un text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o valoare comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text.
O valoare regăsită în fragmentul suport este reprezentată de familiei. Un alt text care prezintă acceași valoare este Baltagul de Mihail Sadoveanu. În textul 1, tatăl fetei se arată îngrijorat de comportamentul fetei și vrea să discute serios cu aceasta pentru a-i oferi sfaturi. În Baltagul, Minodora vrea să îmbrățiseze un stil de viață modern, fapt care să-i stârnește mamei eu nemulțumirea. Aceasta militează pentru un stil de viață tradiționalist.
1. Încercuieşte litera corespunzătoare răspunsului corect. 2 puncte
Cuvintele „ochi”, „generație” și „ei” au, în ordine:
a) 3 sunete, 9 sunete, 3 sunete. X
b) 3 sunete, 9 sunete, 2 sunete.
c) 4 sunete, 8 sunete, 3 sunete.
d) 3 sunete, 8 sunete, 2 sunete.
2. Încercuieşte litera corespunzătoare răspunsului corect. 2 puncte
Cuvintele subliniate în secvenţa „Astfel (1), Monica Lovinescu s-a folosit de mica incursiune în
amintirile din copilărie (2).” s-au format prin:
a) derivare (1), derivare (2).
b) conversiune (1), derivare (2).
c) compunere (1), conversiune (2).
d) compunere (1), derivare (2). X
3. Încercuieşte litera corespunzătoare răspunsului corect.
Cuvintele subliniate din structurile Aceeaşi pendulă din sufragerie îi ţinea sufletul în suspensie;
Fata pendulă între a spune sau nu adevărul, sunt:
a) omonime.
b) omografe.X
c) omofone.
d) polisemantice.
4. Încercuieşte litera corespunzătoare răspunsului corect.
Sensul structurii subliniate în enunţul: tata mă lăsa să-mi spun părerea, se prefăcea chiar c-o ia
în serios este:
a) a acorda toată atenția; X
b) a nu lua în seamă;
c) a fi de acord;
d) a oferi o replică.
5. Selectează, din fragmentul următor, trei pronume diferite, precizând felul lor: Eram mândră şi chiar în micimea mea priveam lumea de sus: mă pregăteam conştiincios pentru subiectul zilei, apoi orientam convorbirea spre Creangă, Sadoveanu, Calistrat Hogaş, din care devorasem în ajun pagini şi pagini, iar tata mă lăsa să-mi spun părerea, se prefăcea chiar c-o ia în serios: cine, dar cine mai era ca mine?
mă- pronume reflexiv
care-pronume relativ
mine-pronume personal
6. Alcătuiește un enunț interogativ, în care adjectivul „greu” să fie la gradul comparativ de superioritate
(1) şi un enunț imperativ în care substantivul „tată” să fie în cazul dativ
A fost mai greu examenul de astăzi?
Spune-i tătălui meu să mă sune!
7. Construiește câte o frază în care propoziția „că te simți mai bine” să fie (1) propoziție subordonată completivă prepozițională și (2) propoziție subordonată atributivă.
Mă gândesc că te simți mai bine.
Ideea că te simti mai bine mă face fericit.
8.Transcrie, în spațiile libere, forma corectă a cuvintelor subliniate în următorul enunț, reprezentând
mesajul unui tată către fiica sa. 6 puncte
Dragei / Dragii (1) mele fiice
Cu aceiași / aceeași (2) emoție, îți scriu astăzi câteva gânduri pentru totdeauna / tot deauna (3).
Să fii / fi (4) mereu o persoană echilibrată, onestă și dornică să descoperi lumea. Să lupți pentru ați / ați (5) împlini visurile / visele (6)
Dragii (1) mele fiice,
Cu aceeași (2) emoție, îți scriu astăzi câteva gânduri pentru totdeauna (3). Să fii (4) mereu o persoană echilibrată,
onestă și dornică să descoperi lumea. Să lupți pentru a-ți (5) împlini visurile (6).)