Rezolvare simulare Evaluare Națională 2025-Cluj-Ianuarie 2025

Rezolvare  Simulare  Cluj

 

 

 

 

 

 

 

1. Completează spațiile libere cu informațiile din textul 1. 2 puncte
Personajele textului, care nu sunt oameni, se numesc:   Arvin și Alpi

2. Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1.

Sucre crede că lumea are nevoie de:
a. un arbore înalt.
b. mai multe animale. X
c. liniște.
d. promisiuni.

3. Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 2.

Scopul activității online este:
a. cunoașterea viețuitoarelor din mediile naturale.
b. asigurarea biodiversităţii.
c. implicarea tot mai conştientă a elevilor în conservarea ecosistemelor naturale. X
d. promovarea ecosistemelor modificate de om.

4. Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 2.

Spre deosebire de ecosistemele naturale, cele modificate de om:
a. au mai multe straturi.
b. au o biodiversitate mai mică. X
c. au o biodiversitate sporită.
d. au un singur rol.

 

5. Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a stabili dacă este adevărat sau fals, bazându-te pe
informațiile din cele două texte.

Textul 1

Erus descoperă primul indicatorul de la intrare. F
Alpi greșește al doilea răspuns la ghicitoare.A
Ghicitoarea este scrisă pe indicator.F

Textul 2

Activitatea online are un nivel de dificultate foarte scăzut. F
Elevii care au împlinit 14 ani pot participa la activitate. A
În timpul activității, elevii explorează întâi parcul, apoi pădurea. A

 

6. Transcrie, din secvența următoare, două figuri de stil diferite, pe care le vei preciza:

„Din acel punct se vedea și mai bine peisajul superb din Valea Recunoștinței: pășunea înverzită, plină
de flori și de fluturi și poteca șerpuind elegant ca un șnur maroniu. Văzu apoi că undeva în dreapta
lor se afla un lac ale cărui ape sclipeau auriu, oglindind lumina soarelui care strălucea pe cer,
acoperind tot pământul cu căldura sa.”

serpuind elegant ca un snur maroniu-comparație

un lac ale cărui ape sclipeau auriu-epitet

7. Prezintă, în minimum 30 de cuvinte, o diferență între limbajul utilizat în textul 1 și cel din textul 2,
valorificând câte o secvență relevantă din fiecare text. 6 puncte

O diferență de limbaj remarcată între cele două texte o reprezintă stilul. Primul text este un tip de literar, iar scopul limbajului este de a emotiona, fiind identificat un registru lexical expresiv, precum figuri de stil, imagini vizuale. Textul 2 este non literar finalitatea acestuia este de a informa, astfel limbajul este unul normat, concentrat în jurul neologismelor, termenilor de specialitate, etc.

8. Ce simte prințesa Roua când privește peisajul din jurul ei? Justifică-ți, în 50-100 de cuvinte,
răspunsul la întrebare, prin referire la o emoție, valorificând textul 1. 6

 

 

În momentul în care prințesa Roua decide să acorde mai multă atenție peisajul obervă o frumusețe extraordinară. Ea simte bucurie și recunoștință. De asemenea,  ea devine tristă întrucât ea constientizează că toată splendoarea din jur este inutilă dacă nu există oameni multi care să se bucure de minunile naturii.

9. Asociază fragmentul din opera literară „Erus și Valea Recunoștinței” de Alec Blenche cu un alt
text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o
valoare comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text. 6 puncte

O valoarea regăsită în fragmentul suport o reprezintă admitrația față de natură. Prințesa, în momentul în care se uită cu atenție în jur descoperă frumusețea care o încojoară, cerul se reflectă în ape, caldura dogorește pământul. Un alt text, care prezintă aceeași valoare este Baltagul de Mihail Sadoveanu. Autorul plasează acțiunea într-un cadru montan superb unde personajele se bucură de natură și o protejează.

 

 

1. Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect.

Secvența în care se află, indiferent de ordinea lor, un diftong, un triftong și un hiat este:
a. „În fața lui era un semn pe care scria…”
b. „îmi pare rău, nu voiam să dau răspunsul.”
c. „cât de apropiat se simțea de ei” X
d. „mai aveți două încercări, se auzi…”
2. Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect. 2 puncte
Cuvintele subliniate în secvența „Și totuși, micuțule măr vorbăreț, eu o să vă însoțesc pe acest
drum” s-au format prin:
a. derivare (1) , derivare (2). X
b. conversiune (1) , derivare (2).
c. conversiune (1) , compunere (2).
d. derivare (1) , conversiune (2).

3. Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect. 2 puncte
Sensul secvenței subliniate în enunțul „Erus, Alpi și Roua lăsară câteva momente pentru ca toate
aceste învățăminte să se așeze bine în inimile lor.” este:
a. să stea pe loc.
b. să încerce să intre.
c. să încapă.
d. să se întipărească. X

4. Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect. 2 puncte
Antonimul primului cuvânt subliniat și sinonimul celui de-al doilea cuvânt subliniat din fragmentul
„Toate acestea au nevoie de mai mulți oameni care să le aprecieze. De mai mulți oameni care să
le observe.” sunt:
a. să desconsidere, să ignore. A
b. să evalueze, să vadă.
c. să prețuiască, să neglijeze.
d. să disprețuiască, să remarce.

5. Selectează, din secvența următoare, trei substantive în cazuri diferite, pe care le vei preciza:
„Se vor examina diferențele dintre ecosistemele naturale și cele modificate de om, evidențiind
bogăția biodiversității în mediile naturale.”

Diferențele-Nominativ

biodiversității- Genitiv

mediile-acuzativ

6.Alcătuiește un enunț imperativ, în care pronumele personal „tu” să fie în cazul acuzativ (1) și un
enunț interogativ, în care pronumele demonstrativ „aceea” să fie în cazul dativ (2). 6 puncte

Pune o haină pe tine!

Îi dai aceleia un stilou?

 

 

7. Transcrie propozițiile din fraza următoare, precizând felul fiecăreia: „Se uită apoi în jos și zări
chiar la picioarele sale niște flori pe care nu le mai văzuse niciodată.”

Se uită apoi în jos /și zări chiar la picioarele sale niște flori /pe care nu le mai văzuse niciodată.”

Principală, principală, atributivă

 

8. Completează spațiile libere din textul de mai jos, reprezentând mesajul unui elev, cu forma
corectă a cuvintelor scrise între paranteze: 6 puncte
(a ști, modul conjunctiv, timpul prezent, persoana a II-a, numărul singular) că,
într-o zi, am observat, la marginea (pădure, cazul genitiv, numărul
singular, articulat cu articol hotărât), o ursoaică (pronumele
relativ care, cazul genitiv) pui erau foarte drăguți. (a dori, modul
condițional-optativ, timpul perfect, persoana I, numărul singular) să stau
(numeralul cardinal 12, în litere) ore să-i privesc!

Să știi, pădurii, ai, cărei, aș fi dorit, douăsprezece.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *