Cum sa ma pregatesc pentru Simularea Evaluarii Nationale 2025? Schimbari de continut

Un nou articol in care incercam sa impartasim cu elevii din experientele noastre la catedra care imediat implinesc un deceniu. Simularea este din punctul meu de vedere un moment relevant. De ce? Deoarece elevul se confrunta cu un moment similar cu cel din vara, insa poate fi si usor relaxat intrucat notele nu se consemneaza, decat printr-o cerere speciala. Chiar daca nu avem inca o programa pentru simulare, cu siguranta vor fi interventii la nivel de fraza. .

Conform modelului oficial pentru 2025 avem si cateva modificari usoare la nivelul continutului Evaluarii Nationale. Incepem cu prima cerinta unde elevii vor avea de completat spatiile punctate cu informatii dintr-un din textele suport. Cerinta numarul 7 de la A, elimina, cel putin in modelul oficial, elementele de continut comun si adauga identificarea diferentelor de limbaj intre cele doua texte. Cerinta numarul 8 este si ea usor schimbata intrucat nu mai presupune redactarea unui text argumentativ, ci apeleaza la competentele elevului de a analiza textul si a identifica un aspect concret, regasit in cerinta.

Asadar pentru simulare trebuie antrenament pe baza textelor, iar ca notiuni teoretice pentru partea de literatura recomand  recapitularea caracteristicilor textelor: lirice, epice, dramatice

 

Gramatica care se situeaza in dreptul partii B, acopera toate compartimele studiate. Partea buna este ca fiecare cerinta trateaza doar anumite structuri si atunci un elev se poate pregati punctual.

Cerinta 1- aceasta cerinta precum primele 4 din cadrul subiectul B, ofera 4 variante de raspuns, multe dintre posibilele variante pot fi excluse usor. Din punct de vedere teoretic, in principal un elev trebuie sa cunoasca bine notiuni precum: accentuare, despartire in silabe, corespondenta litera sunet, grupuri de sunet, diferenta dintre vocale si semivocale, identificare diftongului, triftongului, hiatului

Cerinta 2- apeleaza la notiuni din zona mijloacelor de imbogatire a vocabularului. Elevii trebuie a cunoaste notiunile teoretice pentru: derivare, schimbarea valorii gramaticale si compunere.

Cerintele 3 si 4 apeleaza la notiuni de categorii semantice. Aici recomand recapitularea teoriei despre omonime, paronime, polisemantism, antonime, sinonime

Cerinta numarul 5 implica raportarea la Morfologie. Aici, desigur, un elev ar trebuie sa cunoasca toata morfologia studiata, dar studiind cu atentie tot ce putea studia in materie de teste publicate oficial, am observat cateva cerinte comune:

Iata doar cateva recomandari

Substantiv- identificare articole, identificare cazuri

Verb- identificare moduri, transformare timpuri mod indicativ, identificare timpuri, forme verbale nepersonale

Adjectiv-adjective propriu zise sau provenite din participiu, pronume, gradele de comparatie

Adverb- grade de comparatie

Pronume-Identificare tipuri de pronume si cazuri

Cerinta 6: Aici avem functii sintactice. Anul trecut la simulare, o cerinta a fost destul de surprinzatoare, realizarea unui atribut introdus prin forma verbala nepersonala la infinitiv. Recomand studierea cu atentie a numelui predicativ, si desigur a celorlalte functii sintactice.

Cerinta 7: Fiind simulare fie, vom avea, doar completivele de studiat, fie vom avea aspecte care tin de fraza.

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *