Rezolvarea detaliată și completă se găsește în Pachetul digital:
5. 5. Selectează, din fragmentul următor, trei forme verbale nepersonale diferite, pe care le vei preciza: „și tocmai când eram hotărât a spune mamei aceste, iaca și soarele răsare, vestind o zi frumoasă, și Luca Moșneagu […] se și aude strigând afară: «Gata sunteți? Haidem! că eu vă aștept cu caii înhămați.». Mama atunci mă și ia răpede-răpede la pornit, fără să am când îi spune de călugărie.”
a spune-infinitiv
-vestind-gerunziu
la pornit-supin
6. Alcătuiește o propoziție afirmativă, în care substantivul „minte” să fie complement direct (1) și o
propoziție negativă, în care adverbul „mâine” să fie atribut (2). 6 punct
Andrei are minte bună.
Ziua de mâine nu mă sperie.
7. Transcrie propozițiile subordonate din fraza următoare, precizând felul acestora: „Dar eu mă lupt cu gândul/ cum să-i port de cheltuială, /căci banii nu se culeg de la trunchiu, ca surcelele.”.
atributivă
cauzală
Rescrie corect mesajul de mai jos, preluat din comentariul unui participant la o activitate Erasmus.
Prefer mai bine să discutăm despre cele peste douăzeci și două mii de activități organizate
în ultimele decenii pentru tinerii Europeni, solitari cu cei afectați de schimbările climatice.
Vorbim, așadar, decât de un procent de 60% din totalul activităților
Prefer să discutăm despre cele peste douăzeci și două de mii de activități organizate în ultimele decenii pentru tinerii europeni, solidari cu cei afectați de schimbările climatice. Vorbim, așadar, doar de 60% din totalul activităților.)
1. Completează spațiile libere cu informațiile din textul 1. 2 puncte
În anul _____________________, Ion pleacă din satul natal, _________________________, la
școala de la Socola pentru a deveni preot.
2. Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1. 2 puncte
Cel care duce băieții cu căruța la Socola este
a. Gheorghe Trăsnea.
b. Luca Moșneagu.
c. Nică Oșlobanu.
d. Zaharia lui Gâtlan.
3. Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 2. 2 puncte
Conform graficului, numărul participanților din programul Erasmus a ajuns la 8 milioane în anul
a. 2014.
b. 2015.
c. 2017.
d. 2022.
4. Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 2. 2 puncte
În anii ’90, programul Erasmus era destinat persoanelor din învățământul
a. preșcolar.
b. primar.
c. gimnazial.
d. superior.
5. Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a marca dacă acesta este adevărat sau fals, bazându-te
pe informațiile din cele două texte. 6 puncte
Textul 1
Enunțul | Adevărat | Fals |
Imaginea Cetății Neamțului se reflectă în apa Ozanei. | ||
Mama este indecisă în privința plecării fiului ei la școală. | ||
Distanța dintre Neamț și Iași este mai mică decât distanța de la Neamț la Fălticeni. |
Textul 2
Enunțul | Adevărat | Fals |
O prioritate a programului Erasmus+ este combaterea schimbărilor climatice. | ||
Figura 1 reprezintă evoluția numărului de participanți la Erasmus între anii 1987 și 2024. |
||
La programul Erasmus+ pot participa doar tinerii. |
6. Precizează, în unu – trei enunțuri, o trăsătură a tatălui, personajul din textul 1, identificată în fragmentul
de mai jos, și mijlocul de caracterizare utilizat, ilustrându-l cu o secvență relevantă: „— Mai rămâne vorbă despre asta? zise tata posomorât. Are să urmeze cum știm noi, nu cum vrea el, că doar nu-i de capul său.
Când m-ar bate numai atâta grijă, măi femeie, ce mi-ar fi? Dar eu mă lupt cu gândul cum să-i port de cheltuială, căci banii nu se culeg de la trunchiu, ca surcelele. Și la iști vro șase, afară de dânsul, dacă rămân acasă, nu li mai trebuie nimica? Dar fiind el cel mai mare, norocul său; trebuie să căutăm a-l zburătăci, căci nu se știu zilele omului! Și poate vreodată să fie și el sprijin pentru iștialalți.”. 6 puncte
7. Prezintă, în minimum 30 de cuvinte, o diferență între limbajul utilizat în textul 1 și cel din textul 2, valorificând câte o secvență relevantă din fiecare text. 6 puncte
8. Ce simte băiatul înaintea plecării la Socola? Justifică-ți, în 50 – 100 de cuvinte, răspunsul la întrebarea dată, prin referire la o emoție, valorificând textul 1. 6 puncte
9. Asociază fragmentul din opera literară „Amintiri din copilărie” de Ion Creangă cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o valoare comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text. 6 puncte
1. Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect. 2 puncte
Sunt corect despărțite în silabe ambele cuvinte din seria:
a. vârs-te-le; pe-ri-oa-dă.
b. vâr-ste-le; pe-ri-oa-dă.
c. vârs-te-le; pe-rioa-dă.
d. vâr-ste-le; pe-rioa-dă.
2. Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect. 2 puncte
Cuvintele subliniate în secvența „Dragu-mi era satul nostru cu Ozana cea frumos (1) curgătoare (2)
și limpede ca cristalul” s-au format prin:
a. derivare (1), derivare (2).
b. derivare (1), conversiune (2).
c. conversiune (1), derivare (2).
d. conversiune (1), conversiune (2).
3. Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect. 2 puncte
Seria care cuprinde formele corecte de plural pentru sensul din text al următoarelor cuvinte subliniate: „țarinile
cu holdele, câmpul cu florile și mândrele dealuri” și „Raport anual privind programul Erasmus+ pe 2022” este:
a. câmpii, raporturi.
b. câmpuri, raporturi.
c. câmpiile, rapoarte.
d. câmpurile, rapoarte.
4. Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect. 2 puncte
Sensul secvenței subliniate în enunțul „Spune-i și d-ta băiatului, omule, ce se cuvine, ca să-și ia nădejdea și să-și caute de drum” este:
a. să nu-și piardă credința.
b. să primească ajutor.
c. să renunțe la speranță.
d. să spere în continuare.