Conversiunea
lecție extrasă din ghidul pentru Evaluarea Națională:
disponibil aici:
Presupune un proces prin care cuvintele își schimbă valoarea morfologică. În acest sens, obținem cuvinte noi. Cuvintele noi se obțin prin adăugarea unor forme flexionare specifice părții de vorbire în care trece, când partea de vorbire este flexibilă,
Să vedem exemple:
Din verb în substantiv: În majoritatea cazurilor trecerea de la verb la substantiv se obține de la forma verbală nepersonală de participiu. De pildă, verbul a răni, la participiu este rănit, iar pentru a deveni substantiv îi adăugăm un articol hotărât sau nehotărât și obțtinem cuvântul rănitul. Alte exemple: rănitul, mersul, alergatul,
Din adjectiv în substantiv, tot prin articulare: adjectivul frumos devine frumosul/ frumoasa, înalt=înaltul,
Alte substantive obținute:
Din pronume: eul Din numeral: zecele Din adverbe: binele
Din intejecție: Oful, se aude un brrr!
Din substantive în adverbe. Știm că adverbul determină un verb arătând modul, locul, timpul.
Anumite substantive pot deveni adverbe când determină un verb și pot arăta timpul. Exemplu: Dimineața merg la școală. (când? Dimineata)
Din adjective în adverbe. Scrie frumos! (cum scrie? Frumos, este adverb de mod)
Din substantive putem obține adjective, în situații mai rare. De exemplu în balada Miorița, regăsim expresia câini mai bărbați, în acest context bărbați este adjectiv, pentru că arată o însușire a câinilor. Din verbe putem obține adjective, dacă determină un substantiv și arată însușire: băiat rănit, Avea un glas stis.
Putem obține prepoziții:
din adverbe: Deasupra mesei, din substantive: grație lui
din verbe la particiu: mulțumită lui Marian.