Subiectul 1 A, poate fi rezolvat de un elev care se află în prezent și la finalul clasei a vii-a. Acest subiect rezolvat perfect, aduce deja în contul elevului nota 5. Să vedem un model și care sunt reperele teoretice de care trebuie să țină cont un elev.
Obervăm că primele 5 cerințe necesită doar atenție. Nu sunt necesare cunoștințe de ordin teoretic, singura varianta de a excela în rezolvarea primelor 5 cerințe o constituie rezolvarea unui număr mare de modele.
Odată cu cerința numărul 6, situația devine puțin mai complexă. Cerința numărul 6 apelează la anumite noțiuni teoretice pe care elevul trebuie să le cunoască. Ce trebuie mai exact să știe un elev pentru a rezolva cerința 6? Noțiuni de teorie literară, adică trăsăturile textului epic, liric, dramatic. Cerințele de la numărul 6 diferă în funcție de textul suport, de pildă, dacă primul fragment se încadrează în tiparul epic, atunci elevul se poate întâlni cu cerințe de genul: două trăsături ale textului epic, modalitate de caracterizare, tipul de narator, etc
Cerința 7. Ea nu valorifică neapărat noțiuni teoretice, însă apelează la capacitatea elevului de a identifica puncte comune între cele două texte. Aici mulți elevi confundă conținutul comun cu tema.
Cerința 8. Elevul are de a argumentat propria părere raportată la o cerință.
Cerința 9. Identificare valoare culturală, morală și raportată la alt text.