l
1. Notează, din textul 1, doi termeni care fac parte din câmpul lexical al naturii. 2 puncte
Termenii care alcătuiesc câmpul lexical al naturii sunt: frunze, luna, păpușoi
2. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1. 2 puncte
În sat miroase a
a) frunze.
b) lapte.
c) păpușoi.
d) șofran.
Răspuns corect b
3.. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 2. 2 puncte
O tradiție de Crăciun specifică zonei Săvârșin este
a) colindatul dubașilor.
b) gătirea prăjiturilor.
c) împodobirea brazilor.
d) mersul la teatru
Răspunsul corect: . a
4. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 2. 2 puncte
În 2016, autorul se întoarce
a) din Banat.
b) de la Săvârșin.
c) de la Londra.
d) de la Ghilad.
Răspuns corect c
5. Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a stabili dacă este adevărat sau fals, bazându-te pe
informațiile din cele două texte. 6 puncte
Textul 1
Enunțul
Peisajul rural prezentat este observat într-o seară. A
De la câmp, căruțele se întorc în sat încărcate A
.Deasupra satului răsare luna plină. F
Textul 2
Autorul are convingerea că un copil trebuie să crească la țară. A
Andy Hertz și-a petrecut toate sărbătorile doar la sat. F
Unii dintre cei care se mută la țară formează o comunitate pe Facebook F
6.Precizează, în unu – două enunțuri, rima poeziei și măsura primului vers. 6 puncte
Rima este încrucișată, (rimează 1,3, 2 cu 4) iar măsura primului vers este de 14 silabe.
7 Un element de continut comun regăsit în ambele texte îl reprezintă imaginea satului. În textul literar, de tip liric este expusă o înserare în câmpia Bărăganului. Totul este superb, imaginea satului se contopeste cu cadrul ceresc. În textul non literar, autorul prezintă efectele benefice ale locuitului la sat. Acesta a ținut neapărat ca fetița lui să se bucure de natură și să crească într-un mediu pitoresc.
8 Crezi că viața la sat este mai plăcută decât viața la oraș? Motivează-ți răspunsul, în 50 – 100 de
cuvinte, valorificând textul 2. 6 puncte
Satul reprezintă un loc unde încă omul nu a intervenit în totalitate să modifice structura acestuita. În mediul rural încă se mă regăseste un stil de viață natural și benefic sănătății. Autorul a renunțat la un oraș plin de oportunități precum Londra pentru a se instala într-o zonă rurală montană. Acolo, el a regăsit libertatea, totodată a trăi la sat în prezent nu presupune deconectare de rural întrucât în prezent majoritatea oamenilor beneficiază de masini.
9.Asociază opera literară „Toamna” de Nicolae Labiș cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o valoare comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text.
În poezia Toamna de Nicolae Labiș se identifică valorea culturală de admirație pentru natură. Autorul descrie frumusețea unei seri de toamnă din Bărăgan. Un alt text similar îl reprezintă Freamăt de codru de Mihai Eminescu. Autorul descrie spectacolul nocturn regăsit în codru. Odată cu noaptea, natura nu se liniștește, totul devenind un spectacol grandios generat de natură.
B.
1. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. 2 puncte
Conțin diftong ambele cuvinte din seria:
a) „văilor”, „tradițiile”.
b) „mângâie”, „dealurile”. X
c) „creează”, „săniile”.
d) „Crăciunul”, „concediu”.
2. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. 2 puncte
Seria care cuprinde doar cuvinte derivate cu sufix este:
a) „binelui”, „dezavantaje”.
b) „câțiva”, „colindătorilor”.
c) „copilăriei”, „sătenii”. X
d) „ultimii”, „frumoasă”.
3. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. 2 puncte
Antonimele cuvintelor subliniate în secvența „Toamna cu roadele și culorile pe care ni le dăruiește își are
rolul ei într-o viață echilibrată de la țară. Așa că nu, iarna nu este cel mai fericit anotimp, ci este unul la fel
de fericit.” se regăsesc, în ordine, în seria:
a) strictă, luminos.
b) riguroasă, supărat.
c) ordonată, bucuros.
d) haotică, trist. X
4. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. 2 puncte
Sensul secvenței subliniate în enunțul „Nu am la îndemână statistici, dar am postările membrilor din
comunitatea” este:
a) nu stric rânduiala.
b) nu prezint asemănări.
c) nu am pus mâna pe.
d) nu am la dispoziție. X
5 Selectează, din fragmentul următor, trei verbe la moduri diferite, pe care le vei preciza: „Cum ar fi fost la
oraș? Nu vreau să știu. Și nu știe nici fetița mea. Dacă natura ar fi scris câteva recomandări pe certificatul
de părinte, cu siguranță asta ar fi fost una dintre ele”.
ar fi fost- modul condițional-optativ
să știu-conjunctiv
nu știe-indicativ
6 Alcătuiește o propoziție negativă, în care pronumele personal, la persoana I, numărul singular să aibă
funcția sintactică de atribut (1), și un enunț imperativ, în care substantivul „bunică” să fie în cazul acuzativ.
Nu e bine să te pui cu mine.
Fă curat că vin cu bunica în vizită!
7.Transcrie propozițiile subordonate din fraza următoare, precizând felul acestora: „Dacă viața mea de
acum se datorează dealurilor și văilor pe care mi-am tocit călcâiele la un moment dat, nu știu.”
Dacă viața mea de acum se datorează dealurilor și văilor” – completivă directă;
„pe care mi-am tocit călcâiele la un moment dat” – atributivă)
8.8. Scrie, în spațiile libere, forma corectă a cuvintelor subliniate în următorul enunț. 6 puncte
Invitarea vecinilor noștri / noștrii (1) la picnicul din mijlocul livezii / livadei (2) a creat / a creeat (3)
imediat raporturi / rapoarte (4) de prietenie, iar ideea / idea (5), ai cărei / a cărei (6) inițiatori suntem noi,
s-a dovedit foarte bună.
Invitarea vecinilor _________________ (1) la picnicul din mijlocul __________________ (2)
__________________ (3) imediat ____________________ (4) de prietenie, iar ____________________ (5),
__________________ (6) inițiatori suntem noi, s-a dovedit foarte bună.
noștri, livezii, a creat, raporturi, ideea, ai cărei
Sub 2.
Scrie un text de minimum 150 de cuvinte, în care să prezinți mesajul/o semnificație a textului Toamna
de Nicolae Labiș.
În redactarea textului:
• vei preciza mesajul/o semnificație a textului, prin referire la temă;
• vei menționa patru elemente ale peisajului descris;
• vei interpreta două figuri de stil diferite, relevante pentru mesaj/semnificație;
• vei prezenta o emoție exprimată/un sentiment exprimat în textul poetic.
Textul liric, Toamna redactat de Nicolae Labis impresionează printr-un lirism de tip obiectiv, care denotă admirația eului liric pentru un moment feeric din timpul înserării. Poezia prezintă spectacolul naturii din timpul unei seri de toamnă din câmpia Bărăganului. Este prezentat un cadru paradisiac, tema fiind natura.
Acest peisaj este unul care îi provoacă eului liric o stare de bucurie. Casele par palate în vraja serii, iar cerul este senin expunând o stare de pace. De asemenea, adierea lină a vântului leagănă strujenii parcă într-un dans al naturii. Boii care merg pe drum completează peisajul rural, totul devenind magic.
La nivel stilistic, eul liric utilizează o suită de figuri de stil menite să accentueze sentimentele transmise prin intermediul peisajului rustic. Epitetul vraja înserării conturează momentul de pregătire a soarelui de plecare ca fiind magic. Totul este sacralizat, iar înserarea presupune un mister al naturii unde omul participă ca într-un ritual. Imaginea vizuală, albastrul cer de seară conturează liniștea pe care o oferă toamna în câmpie. Omul trăiește minunându-se de măreția și perfecțiunea naturii.
Un sentiment generat de lectura textului este acela de prețuire pentru spațiul rural. În prezent ființa umană este centrată pe consumerism și uită că adevarata existență presupune trăirea în armonie cu natura, dar și cu sine