Trucuri pentru a învăța eseul mai ușor!
Un articol generat de dorința multor elevi. În cei 5 ani de când îmi dedic viața creări de conținut video sau text, am primit sute de întrebări despre eseul de la subiectului nr 3. Se pare că el este bau bau și sperie mulți elevi. În munca mea cu elevii am observat că marea problemă era chiar modul în care ei se raportau la acest eseu. Stresul era generat chiar de prea puțina înțelegerii a modul în care trebuie să gândim rezolvarea. Desigur, în majoritarea cazurilor nu mai discutăm de gândire, ci de toceală. Unii profesori ocolesc predatul, ei dictează din cărți.
Este nociv să predai cuvânt cu cuvânt din carte. Micuțul scop al literaturii este anihiliat. Operele literare de la școală ne transpun într-o altă societate, ne furnizează anumite idei și ne dezvoltă bagajul lexical. Eseul presupune analiza unor opere, ținând cont de o anumită structură. Trebuie să știm că există trei posibile cerinte: Particularitațile operei, particularitățile personajului, relația dintre personaje. Aceste cerinte sunt valabile pentru toate specializările, dar da, în ultimii ani eseul despre relația dintre personaje nu a fost prezent.
Un eseu despre particularitățile operei, numit în trecut tema și viziunea despre lume presupune analizarea elementelor care țin de părțile inedite ale operei. Totuși să vedem un barem:
Aici avem un barem care punctează particularitățile de construcție ale unei opere poetice. Pentru început prezentăm încadrarea operei în curent literar. Eu recomand totuși să debutăm cu câteva detalii despre autor. Un curent literar este o mișcare care unește scriitori ce îmbrățișează conceptii similare. Deci încercați să rețineți când apare curentul, unde și de ce? dacă știți aceste aspecte este foarte bine. De asemenea trebuie sa inserăm două trăsuturi ale curentului. Este de preferat să se regăsească și în operă.
După aceste aspecte, discutăm puțin despre operă: când apare, unde? de ce este importantă. Căutăm anumite cuvinte care ne pot ajuta să rețin anii de apariție Plumb apare când începe războiul pentru România , Ion la doi ani după război etc.
După coordonatele care se centrează în jurul importanței operei, ne axam asupra elementelor de particularitate care alcătuiesc opera. Interpretăm titlul, specificăm tema. Tema se refera la aspectul general prezentat de operă: familia, moartea, iubirea etc.
Prezentăm opera per ansamblu, tratăm puțin subiectul/ideea operei. Urmează descrise elementele compoziționale. Pentru romane este în regulă să ne axam asupra perspectivei narative, relația incipit-final, anumite tehnici narative: înlănțuire, alternanță. Fiecare operă își are propria particularitate și e dificil să tratăm acest aspect. În cazul poeziilor ne centrăm asupra analizării figurilor de stil, tehnici, idei, motive. Dificultatea nu este atât de sporită. Urmează și alte articole care tratează acest subiect.